StukaStrijd nog geen strijd

Studentenkamerfestival (Stukafest) Eindhoven heeft dit jaar iets nieuws: in één van de elf kamers waar het festival plaatsvindt is nog geen artiest gepland. Wie in deze kamer gaat optreden wordt bepaald in een soort talentenjacht. Het loopt echter nog niet storm: voor deze strijd zijn vijf aanmeldingen voor de voorronde, terwijl er vier tot zes finaleplaatsen zijn.

Als zich in Eindhoven niemand meer aanmeldt, zijn degenen die zich nu hebben aangemeld min of meer verzekerd van een finaleplek. Dus als je ergens – waar dan ook – goed in bent en je meldt je voor 9 december aan, dan maak je nog goede kans om op het Stukafest Eindhoven op 20 februari te mogen optreden.

De selectie van de finalisten uit de voorronde loopt via Facebook. Daar kunnen mensen vanaf 10 december artiesten die ze goed vinden ‘liken’. Degene met de meeste ‘likes’ komen in de finale van 10 januari, daar zijn vier tot zes plaatsen. Tijdens de finale bepaalt een jury wie in de laatste te vergeven kamer mag optreden. Ook de kamereigenaar zit in deze jury en heeft dus iets te zeggen over wie op zijn vierkante meters de show komt stelen.

De organisatie heeft ervoor gekozen om de laatste kamer op deze manier te vergeven, omdat ze indicaties had dat er meer aanmeldingen dan plaatsen voor het festival zouden zijn, aldus de woordvoerster van de Eindhovense editie. Volgens haar zijn de artiesten echter toch niet zo happig om te strijden om een plek.

Bij het Stukafest treden artiesten op in studentenkamers. Allerlei takken van kunst worden hier vertegenwoordigd; naast muzikale optredens zijn er bijvoorbeeld literaire voordrachten en stukjes cabaret. Het festival vindt plaats in februari 2013 in twaalf verschillende steden. Het festival bestaat in elke stad uit drie rondes van een halfuur. Tussen de rondes door fiets je van kamer naar kamer. Je kiest van tevoren welke drie voorstellingen je wilt zien. De Eindhovense kaartverkoop start op 10 januari, de dag van de finale.

Voor meer info, kijk op de landelijke site van Stukafest. Voor meer informatie over Stukafest Eindhoven en de Stukastrijd, kijk op hun Facebookpagina.