Grants voor sneeuwschuiver, reactor en plasmasok

Morgen zullen drie ondernemende TU/e’ers elk 25.000 euro ontvangen uit handen van demissionair staatssecretaris Halbe Zijlstra. Met deze Valorisation Grants Fase-1 van NWO en STW kunnen zij gedurende een half jaar de haalbaarheid van hun vindingen onderzoeken. Het betreft een sneeuwschuiver, een multiple spinning disc reactor en het gebruik van koud plasma om complicaties bij de voeten van diabetici te voorkomen.

Werktuigbouwkundestudent Henk Arntz gaat met zijn Grant de technologische en commerciële haalbaarheid van een door hem ontworpen sneeuwschuiver onder de loep nemen. Deze kan op landingsbanen sneller sneeuw ruimen dan op de nu nog gebruikelijke traditionele manier. Arntz: “Met mijn sneeuwschuiver kan met veel minder mankracht het zelfde werk sneller worden gedaan. En er hoeven minder mensen paraat te staan bij sneeuwvoorspelling. Dat bezorgt luchthavens een enorme kostenbesparing. Vanwege de patentaanvraag die ik na mijn testen wil doen, kan ik nu nog niet teveel vertellen over de precieze technologie.”

John van der Schaaf, universitair docent bij Scheikundige Technologie en werkzaam in de groep van ST-decaan Jaap Schouten, heeft de Grant aangevraagd voor Jeoffrey van den Berg en diens bedrijf Flowid, dat gehuisvest is in Helix en sterke banden heeft met de TU/e. De 25.000 euro wordt gebruikt voor de ‘Rotor stator spinning disc reactor’. Dat is een apparaat dat zeer efficiënt twee vloeistoffen intensief met elkaar in contact brengt en tegelijk de warmte die daarbij vrij komt, goed kan afvoeren.

Dr.ing. Guus Pemen, deze week in Japan en niet voor commentaar bereikbaar, krijgt de Grant toegekend voor ‘Enlightened2Move’. Daarmee hoopt hij complicaties bij de voeten van diabetici te voorkomen door gebruik van koude plasma technologie.

Het Valorisation Grant-programma kent twee typen honoreringen: Fase-1 en Fase-2. Drie van de vierentwintig toekenningen van deze ronde zijn voor TU/e’ers, alle voor Fase-1 , waarmee een haalbaarheidsstudie kan worden gefinancierd. De uitreiking op 7 september vindt plaats bij NWO in Den Haag.