John van der Schaaf krijgt de sculptuur van IChemE overhandigd.

Internationale erkenning voor roterende schijven

De ‘spinning disc’-technologie van de TU/e heeft afgelopen week de prestigieuze Core Chemical Engineering Award gekregen. De ereprijs, bestaande uit een sculptuur, werd op een bijeenkomst van het Institution of Chemical Engineers (IChemE) in het Engelse Bolton overhandigd aan dr.ir. John van der Schaaf van Chemical Reactor Engineering.

De winnende technologie gebruikt snel ronddraaiende schijven ter grootte van een dvd, die in chemische reactoren kunnen worden toegepast om vloeistoffen en gassen efficiënt te mengen en scheiden. De bij Chemical Reactor Engineering ontwikkelde techniek maakt bovendien chemische reacties mogelijk bij extreme temperatuur en druk op een veilige manier.

Sinds begin dit jaar wordt de ‘spinning disc’-technologie via de spin-off SPINID op de markt gebracht. Daarvoor kreeg SPINID van Technologiestichting STW een Valorisation Grant van twee ton. Momenteel worden in het TU/e-gebouw Matrix twee zogeheten ‘pilot plants’ gebouwd: een waarmee stoffen kunnen worden gescheiden en een reactor waarin de ronddraaiende schijven voor een goede mening van de stoffen zorgen.

De prijs van IChemE is specifiek toegekend voor de uitvoering waarmee stoffen van elkaar kunnen worden gescheiden: de Rotor-rotor Multiple Spinning Disc Extractor. Binnen de categorie ‘Core Chemical Engineering’ had de Eindhovense vinding onder meer concurrentie van inzendingen van Harvard University en multinational BP.

Bij IChemE zijn bijna veertigduizend ingenieurs aangesloten uit meer dan honderdtwintig landen. De hoog aangeschreven IChemE Awards worden elk jaar in november uitgereikt in veertien categorieën.

SPINID staat ook in de finale van Process Enlightenmentz 2013, een competitie georganiseerd door Duurzaam Geproduceerd: een onafhankelijk kennisplatform voor duurzaamheid in de industrie. De uitslag daarvan wordt op 25 november bekendgemaakt.