De lockers in MetaForum. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Beveiliging onderzoekt kluisjes MetaForum

De TU/e-beveiliging doet onderzoek naar het functioneren van de lockers in MetaForum. Een student Technische Bedrijfskunde zegt dat hij donderdag met zijn campuskaart tot zijn verbazing andermans kluisjes kon openen.

“Ik had, als ik had gewild, twee laptops kunnen jatten”, stelt Jeroen Coelen, de student die donderdagmiddag niet meer precies wist welke locker hij zelf in gebruik had en daarom op de gok wat omliggende kluizen probeerde. “Ik heb met mijn campuskaart twee kluisjes open gekregen die niet van mij waren.”

Coelen sloot de lockers weer en meldde het voorval bij de receptie van MetaForum. “Toen de receptiemedewerkers zeiden ‘laat maar zien’, gingen er zo wéér twee kluizen open. Ik weet niet precies wat er misgaat, maar er zit kennelijk een flaw in het systeem.”
De student denkt dat de fout mogelijk te maken heeft met het feit dat de kluisjes niet alleen kunnen worden gebruikt met een campuskaart, maar ook met een ov-chipkaart. Hij oppert dat de gebruikers van de andere kluisjes die hij kon openen, wellicht een ov-kaart hebben gebruikt waarvan de beveiligingscode deels overeenkomt met die van zijn campuskaart.

Volgens ing. Mirjam Jahnke, hoofd van de BedrijfsHulpVerlening en beveiliging en gebouwbeheerder van MetaForum, is bewust gekozen voor kluisjes die ook met een ov-kaart te bedienen zijn. “Zo kunnen ook mensen zonder campuskaart de lockers gebruiken.”
Dit kan volgens Jahnke wel eens voor verwarring zorgen, bijvoorbeeld wanneer studenten voor het kluisgebruik hun hele portemonnee voor de locker houden. “Als in je portemonnee een ov- én een campuskaart zit, of andere pasjes met een MIFARE-chip, is niet altijd meteen duidelijk welke pas de kluis geregistreerd heeft.” De receptiemedewerkers zijn er volgens haar dan ook op getraind om bij vragen over de kluisjes eerst te informeren welke kaart iemand gebruikt denkt te hebben. “Maar soms staan mensen ook gewoon bij de verkeerde locker”, is de ervaring van Jahnke.

Volgens het hoofd beveiliging is pas donderdagavond aan het licht gekomen dat gebruikers wellicht ook andere kluisjes dan die van henzelf kunnen openen. Ze benadrukt dat het de eerste keer is dat er zoiets is voorgevallen met de kluisjes.
Jahnke is voorzichtig in haar uitspraken over het voorval, “we weten simpelweg niet precies wat er is gebeurd en welke exacte handelingen deze student heeft verricht. Pas als we die informatie op een rij hebben, kunnen we echt onderzoeken of er iets mis is in het systeem”.