‘Te vroeg voor studentencortège bij dies’

Tijdens de dies natalis van de TU/e op 25 april lopen geen studenten mee in het cortège. Collegevoorzitter Arno Peels had geopperd om studenten een plek te geven in de plechtige stoet -die bovenal uit hoogleraren bestaat-, maar kreeg daarvoor nog geen bijval van zijn medebestuurders.

‘Je verjaardag vier je met z’n allen’, zo is het idee van CvB-voorzitter dr.ir. Arno Peels. “Hij zou daarom ook graag studenten bij het cortège betrekken”, weet Annelies Verschuren, die de dies van de TU/e organiseert. Bij zijn collega’s binnen het College van Bestuur vond hij daar echter nog geen draagvlak voor. “Het was te kort dag om die omslag te kunnen maken. Het zou toch een verandering van een traditie zijn”, aldus Verschuren.

Bij de opening van het academisch jaar aan de TU/e lopen sinds 2006 wél studenten mee in het cortège. Verschuren vindt het ook niet meer dan logisch dat studenten daarin een zichtbare rol spelen, maar voor de dies ligt dat volgens haar anders. “De dies vier je van oudsher met relaties, met je externe betrekkingen.” Of dat geldt voor alle universiteiten of dat dit een specifieke invulling van de TU/e is, weet de evenementenorganisator niet. “Ik heb wel eens een dies elders bezocht, onder meer in Leiden en Delft, en daar is de plechtigheid ook vooral gericht op relaties”, weet ze.

De besturen van de studieverenigingen aan de TU/e zijn dit jaar voor het eerst wel als VIP uitgenodigd voor de ontvangst in het Pullman Hotel, voorafgaand aan de plechtigheid in de kerk. Die plechtigheid begint om half vier met het Io Vivat, dat wordt ingezet door het koor Vokollage van studentenmuziekgezelschap Quadrivium.

CvB-voorzitter Peels opent de dies, waarna er een voordracht is van prof.dr. Jan Anthonie Bruijn. Hij vervangt filosoof en schrijver prof.dr. Bas Haring, die eigenlijk zou spreken tijdens de dies, maar om persoonlijke redenen moest afzeggen.
Bruijn is patholoog en oud-voorzitter van de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT). Hij spreekt onder meer over de mogelijke valkuilen van innovatie, waardoor bijvoorbeeld de kosten in de gezondheidszorg worden opgedreven. “We proberen mensenlevens te redden met peperdure nieuwe operatietechnieken, maar laten simpele, goedkope remedies onbenut. Het najagen van technische dromen maakt ons blind voor echte vooruitgang. Onze ideeën over innoveren zijn daarom aan herziening toe.”

Ook dr.ir. Massimo Mischi, onderzoeker aan de faculteit Electrical Engineering, spreekt tijdens de plechtigheid in de kerk. Rector Hans van Duijn reikt het eredoctoraat van de TU/e uit aan Sabine van Huffel van de Katholieke Universiteit Leuven; ook is er aandacht voor de benoeming van de vier nieuwe universiteitshoogleraren van de TU/e.

Voor het muzikaal intermezzo halverwege de viering hoopt Verschuren de winnaar van het Solistenconcours te strikken. De finale van dit concours voor -moderne- klassieke muziek van Quadrivium is op 22 april, “het is dus nog even afwachten of de winnaar voor de dies beschikbaar is”, aldus Verschuren.

Om 17.15 uur begint de receptie in hotel Pullman Cocagne, waar de muzikanten van Tuna Ciudad de Luz de gasten verwelkomen.

Wie de diesviering in de Paterskerk wil bijwonen, kan zich aanmelden via de website.