Lieven Scheire gaat experimenteel. Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2013 | Grappen in de speeltuin die wetenschap heet

Welke kleur heeft de letter ‘e’ in ‘Google’? Wat studeerde premier Mark Rutte? Zet deze acht Tarantino-films op volgorde van de minste tot de meeste doden. Het was een gevarieerd pakket aan vragen dat de introkids vanavond kregen voorgeschoteld tijdens de quiz van Studium Generale. De Vlaamse cabaretier en televisiemaker Lieven Scheire grapte het openingsevenement met flair -en hier en daar een sneertje- elkaar.

Studium Generale zette de quiz voor het openingsevenement in elkaar, met uiteenlopende vragen aansluitend op het culturele aanbod van het bureau, sommige voorzien van een korte demonstratie of een experiment. Groep 4 van Werktuigbouwkunde streek uiteindelijk met de hoogste eer met een score van twaalf uit twaalf. Scheire: "Echt? Jullie, hier helemaal vooraan, zo dichtbij dat jullie de antwoorden konden lézen?"Scheire zelf studeerde natuurkunde: "I am a nerd too! Waar zijn jullie, natuurkundigen, zoons en dochters van het licht?". Om ook de industrial engineers in de hal, "de hobbits van de wetenschap", nog even nadrukkelijk te begroeten. Klein plagerijtje - moet kunnen, vindt de Belg. "Omdat er bij ons geen mooie meisjes afstuderen."

Ook de internationale studenten in de zaal, met het oog op wie de Intro grotendeels in het Engels is opgezet, krijgen een gericht welkom. Met daarbij wél het dringende verzoek acuut te stoppen met eenheden als Fahrenheit, Kelvin en yards. "Wij gebruiken jullie taal, jullie gebruiken óns metrieke stelsel. Deal? Anders zetten we het hele internet om in het Frans."

Later verontschuldigt Scheire zich nog voor zijn eerdere sneertjes. Want: "We delen tenslotte allemaal dezelfde speeltuin die 'wetenschap' heet." Om daarna, tot groot genoegen van de ruim tweeduizend aanwezigen, de bar voor geopend te verklaren - een half uur eerder dan de afgesproken 'alcohol-aanvang'.