Rector Hans van Duijn bij de opening van de Intro 2013. Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2013 | Rector: “Ben ambitieus, groei op in de wetenschap”

Streng was hij voorgaande jaren bij de start van de Intro - hamerend op discipline en focus op de studie, zonder al teveel buitenschoolse bezigheden. Dit jaar was de welkomstboodschap van rector Hans van Duijn vooral bemoedigend. “Ben ambitieus, ga ervoor, maak vrienden voor het leven en groei op in de wetenschap. Na je diploma ligt de wereld aan je voeten.”

Een “vrij serieuze student” was hij zelf, Technische Natuurkunde studerend aan de toenmalige Technische Hogeschool Eindhoven. “Een typische natuurkundestudent”, stelt Van Duijn, tot lichte onvrede van de -aankomend- natuurkundigen die hun vakgenoot even daarvoor nog juichend begroetten. “Maar het was een heel leuke tijd, ik heb genoten.”

In zijn werk als rector is het weliswaar niet 24/7 genieten, met dank aan de nodige vergadertijd en ander “boring stuff”. Maar zijn wekelijkse treffen met steeds een andere groep studenten binnen de TU/e hoort daar natuurlijk niet bij.

Of big boss Van Duijn de wild bunch van ruim tweeduizend nieuwkomers een beetje in bedwang denkt te kunnen houden, checkt host van de avond Lieven Scheire wel even. Daarover twijfelt de rector geen moment. “Ik ben een groot voetballiefhebber. Ik ben wel wat gewend als het om grote menigten gaat.”

Uit handen van Vlaming en cabaretier Scheire krijgt Van Duijn nog een speciaal cadeau: een T-shirt met zijn favoriete wiskundige vergelijking erop.