Foto | Bart van Overbeeke

Intro 2013 | Vuurdoop cantus in MetaForum

Met tromgeroffel op de banken en een hoop ander kabaal is vanmiddag de achttiende cantus begonnen. Voor het eerst is het liederen- en drinkfeest niet in een tent, maar in de hal van MetaForum. Verder bleef het bij het klassieke recept: een hoop zingen, biertjes drinken (en gooien) en lol hebben. Mogelijk was dit de laatste cantus.

Verwachtingsvol zitten de honderden introkids om 13.30 uur aan de lange tafels die zijn opgesteld in Forum. De ouderejaars laten ze al snel zien hoe het moet. Binnen de kortste keren wordt er dan ook hard op de tafels geslagen, zingt de helft van de zaal ‘Het is stil aan de overkant’ en scanderen een hoop groepjes het inmiddels traditionele ‘TeMa is kut’.

Voorganger Stefan Schweren legt de spelregels nog even goed uit van tevoren. Alleen als de senior het aangeeft, drinken. Blijven zitten. Ga niet op de banken staan. Naarmate de cantus vordert, lappen steeds meer studenten die regels aan hun laars. De vijfduizend liter bier die klaarstaat voor de introgangers belandt dan ook niet alleen in de kelen, maar voor een groot gedeelte ook op de grond. Voor ‘straf’ worden ze even van het terrein afgeleid. Maar sommigen is het daar ook juist om te doen.

Onder de tappers en toezichthouders zitten een hoop oudgedienden. Zo ook Jammy Huiskens, die eerder Informatica aan de TU/e studeerde en alle cantussen al heeft bijgewoond. Vandaag is hij barcoördinator. Heeft hij het erg zien veranderen de afgelopen jaren? “Dat het nu in MetaForum is, is anders. Het heeft wel wat, is overzichtelijker. Maar voor de rest is er weinig veranderd. Het begint vast en zeker met Io vivat, gevolgd door Het Wilhelmus en Bier her!”, zegt hij van tevoren. Al snel blijkt dat hij gelijk heeft.

Met nummers als ‘The wild rover’, ‘West Virginia’ en ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ wordt luidkeels meegebruld. Ook de buitenlandse studenten doen hun uiterste best om met nummers als ‘M’n fiets is gejat’ goed mee te zingen.

Tussendoor wenst collegelid mr. Jo van Ham iedereen nog veel plezier toe en alvast succes met de studietijd. Na afloop worden de introdeelnemers meteen afgespoeld met de waterspuit van de brandweer. De kans bestaat dat dit de laatste cantus was of dat het een andere vorm zal hebben. Vanaf volgend jaar mogen alleen nog 18+-ers alcohol drinken.