TU/e stelt intakegesprek waarschijnlijk verplicht

Vanaf 2014 worden scholieren waarschijnlijk verplicht een intakegesprek aan de TU/e te voeren voordat ze hier komen studeren. Zo’n gesprek moet bepalen of er een match is tussen de scholier en de gekozen studie. De uitkomst van dit gesprek wordt, zoals het zich nu laat aanzien, niet bindend. De universiteit heeft ook het plan om deze gesprekken te koppelen aan de meeloopdagen. Daarvoor gaat geen verplichting gelden.

Aanleiding voor de veranderingen is een wetsvoorstel dat per 2014 van kracht wordt. Vanaf die tijd krijgen universiteiten de gelegenheid intakegesprekken met hun aankomende studenten verplicht en bindend te stellen. OCW-minister Jet Bussemaker heeft dit voorstel geschreven omdat ze vanwege de toegenomen studiekosten het belangrijk vindt dat scholieren in één keer de juiste studie kiezen.

De meeloopdagen aan de TU/e zullen niet verplicht worden gesteld. Scholieren die geen meeloopdag hebben gevolgd, krijgen straks wel de mogelijkheid om na hun eindexamen op een speciaal daarvoor georganiseerde matchingsdag alsnog het intakegesprek te voeren.

Josje Knoop, coördinator vwo/wo-aansluiting bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) van de TU/e, zit samen met een docentcoach, studieadviseur en opleidingsdirecteur in een werkgroep die een advies moet uitbrengen over hoe de TU/e deze intakegesprekken kan vormgeven. Knoop: “De TU/e heeft op dit moment nog geen vaststaand standpunt over de status van de gesprekken, omdat de plannen nog zo nieuw zijn. Maar ik denk niet dat we hier de intakegesprekken bindend gaan maken. We zien ze als een soort gesprek 0 van de coaching in het Bachelor College.”

Voor het komende collegejaar kunnen de intakegesprekken niet meer gekoppeld worden aan de meeloopdagen. Daarom organiseert de TU/e in juni een grote matchingsdag. Voor het studiejaar 2014-2015 worden de intakegesprekken wel na afloop van meeloopdagen afgenomen. Volgens Knoop moet het te doen zijn dat alle scholieren een intakegesprek krijgen. “Dit collegejaar heeft al ongeveer zeventig procent van de eerstejaars die in september begonnen zijn, aan de TU/e een meeloopdag gevolgd.”

De werkgroep wil het organiseren van de meeloopdagen wel bij de faculteiten zelf houden. Knoop: “We vinden het belangrijk dat de faculteit zelf een representatief gezicht kan tonen aan de scholieren. Ze kunnen het beste zelf bepalen in welke vorm ze dat laten zien.” De intakegesprekken zullen ook aan de faculteiten zelf gehouden worden.