Een rugbywedstrijd tijdens het GNSK van vorig jaar in Eindhoven.

Eindhovense studentensport meet zich met concurrentie

Ongeveer tweehonderd Eindhovense studenten van de TU/e en Fontys Hogescholen gaan dit weekeinde de sportieve strijd aan met de rest van de Nederlandse universiteiten en hogescholen. Tijdens het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GSNK) dit weekeinde in Nijmegen wordt duidelijk wie zich de beste mag noemen van het land.

De afvaardiging uit Eindhoven reist vol goede moed af. Afgelopen jaar was het GSNK in Eindhoven en eindigde de thuisploeg als eerste in het algemeen klassement. Het jaar daarvoor in Utrecht haalden de Eindhovenaren een tweede plaats en in 2010 werd ook al de eerste plek veroverd.

Antoon Janssen, penningmeester van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF), gaat mee naar Nijmegen als chef d’equipe. Hij is niet overmoedig geworden door al die podiumplaatsen op rij. Maar een plek op het ereschavot moet volgens hem weer mogelijk zijn.

In totaal gaan negentien verschillende teams vanuit Eindhoven naar Nijmegen. Ook een aantal individuele sporters doet mee aan onder meer het tennis- en judotoernooi. De chef d’equipe dicht de herenteams volleybal, handbal en voetbal een goede kans toe dat ze het toernooi winnen. Janssen: “Maar het verschilt van jaar tot jaar. Je weet niet wat de concurrentie doet.”

Aan de 55ste editie van het GNSK doen dit jaar naar verwachting zo’n vijftienhonderd studenten mee uit heel Nederland. Vanwege de omvang van het evenement, wordt het sporttoernooi op vijf verschillende locaties in Nijmegen gehouden. Zowel overdekt als in de openlucht. Op vrijdagavond gaat een camping open voor alle deelnemers. Op zaterdag starten de wedstrijden en de meeste finales zijn op zondag. Het GSNK wordt algemeen gezien als de Olympische Spelen voor studenten, maar dat wordt door sommigen betwist omdat atletiek niet is vertegenwoordigd.