De Nederlandse deelnemers Stella (links) en Nuna7 in World Solar Challenge 2013 naast elkaar op het circuit in Darwin, Australië. Foto | Jorrit Lousberg

Stella is klaar voor de start

De World Solar Challenge (WSC) in Australië gaat zondag van start. De TU Eindhoven doet mee aan de zogeheten Cruiser-klasse met Stella, een gezinsauto op zonne-energie.

Het Solar Team Eindhoven (STE) heeft op het racecircuit Hidden Valley bij Darwin een paar succesvolle testdagen beleefd. De auto Stella en de inzittenden zijn door de keuring gekomen en gereed voor de start die zondag volgt. Vooraf vindt nog een kwalificatie plaats op het circuit om de startvolgorde te bepalen.

STE heeft Stella op het circuit uitvoerig kunnen testen. Daaruit is niet alleen duidelijk geworden welke prestaties de auto kan leveren. Ook de kwaliteiten van de concurrentie, onder meer uit Duitsland en Australië, kwamen aan het licht. Niettemin ziet STE zichzelf als een kanshebber om als eerste in haar klasse over de finish te komen. De WSC vertrekt in Darwin en volgt een drieduizend kilometerlange weg door de woestijn naar Adelaide.

Behalve de TU Eindhoven doen ook de TU Delft en de Universiteit Twente mee aan de race met respectievelijk de Nuna7 en The Red Engine. Zij komen uit in de Challenger-klasse die wordt beschouwd als de Formule 1 van de WSC.