Foto | Bart van Overbeeke

Stella ook met vier man de snelste

Gezinsauto Stella van het Solar Team Eindhoven heeft vandaag in de derde etappe van de World Solar Challenge de snelste tijd neergezet. Voor het eerst reed Stella met vier passagiers (inclusief de bestuurder). Desondanks reden ze meer dan 500 kilometer met een gemiddelde van bijna 100 km/uur, met topsnelheden van 120 km/uur.

Om kwart voor twee lokale tijd finishte de Eindhovenaren in Alice Springs, het eindpunt van de derde dag voor de Cruiser-klasse. Daarmee kwam Stella meer dan een kwartier eerder aan dan de Australische SunSwift en bijna een half uur voor de Duitse concurrentie uit Bochum. Omdat niet alleen de tijd telt in deze klasse voor gezinswagens, maar ook punten toegekend worden voor het aantal passagiers, sloeg het Solar Team Eindhoven vandaag een dubbelslag.

Voor teammanager Lex Hoefsloot van STE is met deze succesvolle dag het doel van de deelname van zijn team aan de World Solar Challenge bereikt. “Ons doel was om de wereld te laten zien dat de auto van de toekomst een zonneauto is. Met deze prestatie kan hier geen twijfel meer over bestaan.”

Stella heeft inmiddels de helft van het parcours afgelegd. Morgen vertrekt ze verder richting eindpunt Adelaide.