Foto | Bart van Overbeeke

Pech voor Stella, maar geen paniek

Het Solar Team Eindhoven (STE) heeft vandaag voor het eerst wat tegenslag gehad tijdens de vierde etappe van de World Solar Challenge. Er moest worden gestopt om een band te vervangen en een kabel te repareren. Mede door dit oponthoud kwam Stella vandaag later aan dan de concurrentie uit Duitsland en Australië. Doordat Stella opnieuw vier man over de finish bracht, blijft de Eindhovense auto volgens STE nog wel aan de leiding in het virtuele totaalklassement.

Volgens teammanager Lex Hoefsloot van STE is Stella vandaag een kwartiertje na de Duitsers uit Bochum binnengekomen. De Australische concurrenten waren echter meer dan een uur sneller. In het tijdsklassement komen de drie topteams daarmee vrijwel gelijk te staan. Hoefsloot maakt zich over de tijden echter niet druk. “Ook vandaag hebben wij weer met meer mensen in de auto gezeten dan de concurrentie en dat telt flink mee. Voordat we aan de race begonnen gingen we ervan uit dat we niet de snelste deelnemer zouden zijn, maar we gaan sneller dan verwacht. We hadden voor vandaag een gemiddelde snelheid van 75 km/uur voorzien, maar dat is 85 km/uur geworden. We zijn heel tevreden over hoe de race verloopt.”

De technische ongemakken leverden Stella relatief weinig tijdverlies op. Passagier Juliëtte van der Lof: “Vlak voor de eerste control stop hoorden we aan de linkerkant van de auto een ratelend geluid. Al gauw bleek dat de linker voorband beschadigd was en vervangen moest worden.”

Daarnaast trad er ook een storing op in de elektronica. “Een kabel was defect, waardoor niet alle energie van het zonnepaneel werd benut”, licht Roy Cobbenhagen toe. De technisch manager vervolgt: “Tijdens de control stop, het punt waar de chauffeurs rouleren en de auto bijlaadt in de zon, mogen er geen reparaties worden uitgevoerd.” Het defect was na de stop gelukkig al in een kwartier verholpen.

In de nacht voorafgaand aan de vierde etappe van Alice Springs naar Coober Pedy (684 km) heeft Stella net als de nacht van maandag op dinsdag aan de lader gelegen, zodat ze met volgeladen accu's aan de start stond. Ook de komende nacht mag er nog worden geladen, voordat aan de laatste, tweedaagse etappe naar Adelaide wordt begonnen.

Omdat in de Cruiser-klasse voor gezinsauto’s waarin Stella deelneemt ook het aantal passagiers en het ontwerp van de auto wordt meegewogen in de einduitslag, is de positie van de auto’s in de race niet altijd even duidelijk. De organisatie van de World Solar Challenge publiceert dan ook geen tussenstanden. Dat heeft ook Hoefsloot gestoord, vertelt hij. “We hebben het aangekaart bij de organisatie en wellicht komen ze later vandaag wel met een officiële tussenstand.”

Zie hier voor meer foto's van de race.