door

Tussen droom en realiteit

15/10/2013

Op een parkeerplaats nabij het Eindhovens Kanaal staan drie mannen met zagen en vijlen hout te bewerken. Ik vraag aan één van de mannen wat hij aan het doen is. Deze eerste man zegt dat hij hout aan het bewerken is en gooit er à la Carice van Houten een “Duúhhh!” uit.

Ik besluit door te vragen bij de tweede aanwezige man. Terwijl hij tuurt naar het kanaal, vertelt hij enthousiast dat hij meehelpt met het bouwen van een boot. Ten slotte vraag ik hetzelfde aan de derde man. Hij glimlacht: “Ik help mee om de wereld te ontdekken.” Ik zucht lichtjes. Zijn dromerige woorden plaatsen mij meteen op die houten boot, varend naar een zonsondergang met een zuchtje rugwind, turend door een vergulden verrekijker.

Je droom verwezenlijken: afgelopen zondag waren we getuige van een zonnedans toen familiezonneauto Stella de World Solar Challenge veroverde. Ten grondslag aan het succes liggen talloze exceptionele ingenieurskwaliteiten, maar in de uitvoering ligt pas echt de meerwaarde voor de TU/e. Een familiezonneauto met vier passagiers die met 120 km/u door Australië raast: concreter je kwaliteiten marketeeren kan haast niet.

Als je een expert bent, moet je je expertise delen, maar tussen delen en begrepen worden gaapt echter vaak een gat. Aan de TU/e lopen talloze studenten rond die ‘hout bewerken’. Ik hoop dat zij dit geweldige Solar Team Eindhoven als voorbeeld nemen en zich gaan laten zien. Ik zeg niet dat iedereen wereldkampioen kan worden, maar een beetje hightech marketing is onmisbaar. Eenieder moet zoals een autoverkoper opscheppen over zijn of haar TU/e-kwaliteiten.

STE-manager Lex Hoefsloot is sinds kort dé autoverkoper van de TU/e: “Ons doel was om de wereld te laten zien dat de auto van de toekomst een zonneauto is. Met deze prestatie kan hier geen twijfel meer over bestaan.” Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Deel dit artikel