door

CLMN | Game changers

15/10/2013

Wereldkampioen! Heel de TU/e leefde afgelopen week mee toen Solar Team Eindhoven in Australië met hun Stella een grootse prestatie neerzette: bij het Eindhovens debuut in de World Solar Challenge ging het team er gelijk met de eerste prijs in de Cruiser-klasse vandoor. Een onvoorstelbare prestatie, die over een aantal jaren misschien nog wel grootser bleek te zijn dan hij nu in onze ogen al is. Mark my words.

De snelste zonnewagen kwam dit jaar ook uit Nederland: zonneauto Nuna van de TU Delft, die inmiddels aan zijn weet-ik-hoeveelste versie toe was, bleek dit jaar het snelst door Australië te crossen. Een knappe prestatie, maar het Delftse kunstje (het was voor hen de vijfde overwinning in de Solar Challenge) kennen we ondertussen wel. Daarnaast is zonneauto ook wel een groot woord voor een rijdend zonnepaneel met ruimte voor enkel en alleen een chauffeur in een cockpit die zo klein oogt dat achter je oor krabben een mission impossible lijkt.

Nee, dan Stella. Het pareltje van Solar Team Eindhoven biedt plaats aan 4 personen en ook nog een lading bagage in de kofferbak, en wordt dus met recht de eerste gezinsauto op zonne-energie genoemd. Niet de incrementele innovaties die Delft de titel in de challenger klasse bezorgden, maar de radicale innovatie en revolutionaire auto waarmee STE zegevierde verdienen ieders aandacht.

Wat Dick Fosbury met zijn spectaculaire hoogspringtechniek deed, Rinus Michels met zijn totaalvoetbal en Greg Lemond met zijn aerodynamische helm en tijdritstuur op zijn fiets, doet Solar Team Eindhoven nu in de sport van het zonneracen. Niet zomaar de winst pakken, maar het spel compleet veranderen en een nieuwe standaard zetten voor de toekomst. Stella is de missing link in het breder toegankelijk maken van het rijden op zonne-energie. En daar mogen, nee, móeten we fuckin’ trots op zijn. TU Eindhoven: where REAL innovation starts…

Deel dit artikel