Stella in actie in Australië. Foto | Bart van Overbeeke

Solar Team Eindhoven op schema in Australië

Stella, de gezinsauto op zonne-energie van de TU/e, was over de eerste twee dagen het snelste team in de Cruiser-klasse van de World Solar Challenge 2013. Nadat ze zondag in de eerste etappe de snelste tijd had neergezet, moest Stella vandaag alleen het team uit het Duitse Bochum nipt achter zich laten. De gezinsauto’s hebben nu 988 kilometer afgelegd van het drieduizend kilometer lange traject van Darwin naar Adelaide.

Behalve de Duitsers lijken alleen de Australische deelnemers serieuze concurrentie voor Solar Team Eindhoven (STE). De overige ‘cruisers’ wisten vandaag de finishplaats namelijk niet te halen.
Vrijdag is de laatste etappe, waarna de spanning nog even voortduurt: in de Cruiser-klasse spelen voor het eindresultaat namelijk ook energieverbruik en het ontwerp van de auto -hoe praktisch is de gezinswagen?- een rol. Daarbij wordt dan ook in rekening gebracht met hoeveel passagiers de deelnemers hebben gereden. Dat laatste is een sterke troef van STE: Stella reed tijdens de eerste etappe als enige met drie personen.

Zaterdag zette Stella op het circuit Hidden Valley in Darwin al de snelste kwalificatietijd neer in de Cruiser-klasse, en was daarmee ook sneller dan de meeste deelnemers uit de Challenger-klasse voor eenpersoons ‘racewagens’ waarin onze landgenoten uit Delft en Twente meestrijden. Daarbij moet worden aangetekend dat auto’s uit die laatste categorie zich inhielden om te voorkomen dat ze schade zouden oplopen op het snelle circuit. De topsnelheid van de Nuna7 uit Delft ligt namelijk op 180 kilometer per uur, waar Stella maximaal 120 kilometer per uur haalt. De Nuna7 wist de eerste twee etappes in zijn klasse winnend af te sluiten en is inmiddels op 1.302 kilometer van Darwin. De Challengers finishen woensdag al.

De start van de World Solar Challenge is niet onopgemerkt gebleven. Onder meer het Jeugdjournaal had een item over de wedstrijd. Maandagavond is een item gepland in NOS op 3.