Impressie van het nieuwe pand van FOM op het TU/e-terrein.

Officiële aftrap nieuwbouw FOM DIFFER

In 2015 verhuist het Dutch Institute for Fundamental Energy Research naar een nieuw gebouw op de TU/e-campus. De eerste palen voor het nieuwe pand zijn donderdag al 'geslagen', maar vanmiddag was de officiële aftrap voor de nieuwbouw. Heel toepasselijk wordt het een duurzaam gebouw.

Rector Hans van Duijn is ervan overtuigd dat zowel TU/e als FOM voordeel zal hebben van elkaars nabijheid. ‘The proximity of excellent researchers from a variety of disciplines will provide ample opportunities for novel energy research and it will attract young, inspired talent to the Institute, to our university and to the region’, stond in het Bidbook dat TU/e in 2010 aan het FOM-Instituut aanbood, zo refereert de rector in zijn speech. Hij houdt de bezoekers voor dat de TU/e de best samenwerkende universiteit van Nederland wil zijn en dat de bouwwerkzaamheden die al sinds enkele jaren op de campus te merken zijn daarvan het gevolg zijn.

Vandaag was de aftrap van de bouw van het FOM DIFFER-instituut op de TU/e-campus. De opzet van het ontwerp is eenvoudig: een ring van kantoren staat rondom twee grote experimenteerhallen. Vergaderen, eten en ontspannen kunnen de bewoners en bezoekers tussen de hallen en in het verlengde van een van de belangrijkste zichtassen op het campusterrein. De verdiepingen zijn onderling op allerlei plaatsen verbonden door trappen en vides. Het gebouw wordt met een loopbrug verbonden met Spectrum, het technologiegebouw van de TU/e waarin laboratoria en een cleanroom gehuisvest zijn.  De Eindhovense groepen op de gebieden Fusion Energy en Solar Fuels zullen hecht met FOM samenwerken.

De duurzaamheid van de nieuwbouw is volgens de website van FOM het meest zichtbaar in de lange oost- en westgevels van het gebouw. ‘Daar is een gevel ontworpen die opwarming door de zon voorkomt en tegelijk daglichttoetreding en uitzicht optimaliseert. Dit wordt bereikt door een zaagtandprofiel, waardoor niet de hele gevel van zonwering hoeft te worden voorzien. Andere maatregelen zijn bijvoorbeeld het toepassen van driedubbel isolatieglas en fotovoltaïsche cellen op het dak.’ DIFFER doet funderend onderzoek gericht op toepassingen in duurzame energietechnologie. Bij deze onderzoeksmissie past de ambitie een duurzaam gebouw te ontwerpen en ontwikkelen.

Volgens de rector completeert FOM DIFFER de universiteit op het gebied van energieonderzoek.