speurtocht biljetten hoofdgebouw

Speuren naar prijzen in bijna leeg Hoofdgebouw

Een groep ouderejaars studenten heeft dinsdagavond in het Hoofdgebouw meer dan honderd biljetten verstopt, waaronder twaalf ‘golden tickets’ waaraan een prijs vastzit. De studenten willen met hun spontane actie de aandacht vestigen op de sluiting van het Hoofdgebouw voor de komende jaren, waarvan veel studenten zich volgens hen niet bewust zijn.

Ja, ze weten dat de faculteit Industrial Design en studievereniging Lucid vrijdag ook al een afscheidsfeestje houden in het Hoofdgebouw. “Maar daar gaan vrijwel alleen ID’ers naartoe. Bovendien is het bijna uitverkocht”, aldus één van de bedenkers van de biljettenactie, die -“net als de Energy Man van de TU/e”- anoniem willen blijven.

Terwijl volgens hem ook de rest van de campus even zou mogen stilstaan bij het tijdelijke sluiten van “één van de bekendste gebouwen van de TU/e”. Al dient het bijna leeggeruimde gebouw de laatste tijd bovenal als doorsteek tussen MetaForum en het Auditorium, “het Hoofdgebouw heeft betekenis voor álle studenten. Vooral voor ouderejaars, die ongetwijfeld herinneringen hebben aan de tentamenzalen op vloer tien”.

Een “random clubje” ouderejaars studenten (geen studie- of huisgenoten) besloot een paar dagen terug dat de jarenlange sluiting van het gebouw niet onopgemerkt voorbij mag gaan en zette daarom een zoektocht op. “Het Hoofdgebouw heeft allerlei rare plekjes, hoekjes en doorgangen, en plekken waar je toevallig kwam doordat je er als eerstejaars bijvoorbeeld ooit verdwaalde.”

Op die plekken zou zomaar één van de in totaal ruim honderd 'Bye Bye Hoofdgebouw'-biljetten kunnen liggen die de studenten dinsdagavond “met heel veel plezier” verstopten. “Er zit ook een aantal bijzondere plekken bij waarvan we zelf nog niet eens wisten dat die bestonden”, zegt de masterstudent die het woord doet namens de mysterieuze club. Twaalf daarvan zijn gouden tickets, waaraan een prijs verbonden is. De vinders maken daarmee onder andere kans op kaartjes voor het genoemde afsluitende feest van ID in het Hoofdgebouw, komende vrijdag. Overigens verdient het aanbeveling om ook gevonden 'zilveren tickets' mee te nemen en te bewaren. Voor degene die hiervan de meeste exemplaren verzamelt, ligt eveneens een prijs in het verschiet.

Op elk biljet staat uitgelegd hoe de vinders hun prijzen kunnen innen en wordt verwezen naar de Facebookpagina die rond de actie is opgezet. De biljetten liggen verstopt op de nog toegankelijke onderste zes verdiepingen, de kelder meegerekend.
De studenten hebben de TU/e-beveiliging via de mail over de verstopactie geïnformeerd, maar nog geen reactie gekregen. “Maar mocht er een probleem van worden gemaakt, dan zullen we onze best doen om alles op te ruimen.”

De mede-initiatiefnemer zegt niet te kunnen inschatten hoeveel studenten daadwerkelijk op speurtocht zullen gaan door het Hoofdgebouw. “Maar als we straks iemand ergens in een vergeten trappengat zien staan met zo’n biljet, is de actie voor ons in elk geval geslaagd.” De komende dagen geven de initiatiefnemers via Facebook mogelijk nog wat hints over waar de biljetten verstopt zijn.

Het Hoofdgebouw gaat 23 december op slot, evenals de loopbruggen naar de aangrenzende gebouwen.