Rebecca Bouhuijs vertelt over LinkedIn. Foto | Bart van Eijden

"We kijken drie tot vijf seconden naar een cv"

Wil je werken bij Philips, breng dan allereerst je LinkedIn-profiel op orde. Zoveel werd dinsdagmiddag wel duidelijk in de filmzaal van de Zwarte Doos. In het kader van de Trainingsdagen gaven een medewerkster van LinkedIn en twee recruiters van Philips een inkijkje in hoe dit sociale medium voor professionals het verschil kan maken in de zoektocht naar een baan. “Gebruik vooral veel trefwoorden, want daar zoeken we op.”

Bijna alle aanwezige studenten hadden al een profiel op LinkedIn; helemaal onbekend met het sociale platform -dat inmiddels meer dan driehonderd miljoen gebruikers kent- was dus niemand. Toch leefden er nog veel vragen over het gebruik ervan. De quick wins werden door Rebecca Bouhuijs van LinkedIn meteen aan het begin van haar betoog behandeld: gebruik geen vakantiefoto’s of kiekjes met je huisdier, kijk vooral niet chagrijnig. En vul altijd iets in voor de headline vlak onder je naam. Opvallen, op een positieve manier dus, is namelijk essentieel.

“Zie de summary als een soort elevator pitch”, vertelde Bouhuijs in een Engelstalige presentatie, “en gebruik op die plek ook keywords”. Recruiters zoeken namelijk op trefwoorden en bekijken maximaal de bovenste vijftig profielen. Zit je daar niet tussen, dan word je niet gevonden. Pas als je door die schifting bent, worden aanbevelingsteksten en endorsements belangrijk.

In het tweede deel van de lezing beaamden Sanne van Huussen en Stefanie Ronde de inzichten van Bouhuijs volmondig. De campus-recruiters van Philips -dat een heel team heeft dat niets anders doet dan LinkedIn-profielen bekijken- voegden daar nog hun eigen tips aan toe. Wees bondig en specifiek, zo was hun boodschap. “We kijken maar drie tot vijf seconden naar een gemiddeld cv, dus zorg ervoor dat de kwaliteiten die voor de baan belangrijk zijn, er uitspringen. Gebruik daarom voor iedere vacature ook een hierop toegespitst cv.”

Toehoorder Ruben Kock hoopt in maart af te studeren bij Operations Management & Logistics. Bij zijn studie heeft bijna iedereen een profiel, vertelt hij. “Studiegenoten worden via LinkedIn benaderd door recruiters of ze eens langs willen komen om te praten. Het werkt dus zeker.” De student vindt het vooral interessant om te horen waar de recruiters op zoeken. “Dat zijn misschien termen die ik zelf niet snel zou bedenken, maar die ik toch ga gebruiken.” Ook de mogelijkheid om ter plekke een professionele profielfoto te laten maken, wil hij niet laten liggen. Lachend: “Ik heb natuurlijk al een foto, maar die is nog met mijn oude bril.”

De Trainingsdagen vormen de opmaat voor de Bedrijvendagen (begin maart) en de Gesprekkendagen (eind april), die door eveneens door de Commissie Wervingsdagen worden georganiseerd. De trainingsdagen zijn dit jaar uitgebreider dan ooit, met 37 workshops en twee lezingen verdeeld over vijf dagen. De onderwerpen variëren van sollicitatie- en geheugentraining tot tips voor het gebruik van social media en introducties in InDesign en de tekstopmaaksoftware LaTeX.

Ruim zevenhonderd studenten gaven zich op, die allemaal bij minstens een van de workshops zijn geplaatst. De rest van de achthonderdvijftig plaatsen is verloot, waardoor zo’n honderdvijftig gelukkigen bij twee sessies aanwezig konden zijn. Alles is gratis, behalve het etiquettediner van Regardz. Daar leren de studenten hoe ze zich moeten gedragen bij een zakendiner. Voor een compleet driegangendiner, inclusief drank, betalen de studenten vijftien euro.