wervingsdagen tu/e insider trading

Voorkennis vergaren met de Wervingsdagen

Een goed begin is het halve werk. En een eerste stap in de goede richting, dat zijn volgens TU/e-rector Hans van Duijn de Wervingsdagen van de TU/e. In de ‘markthal’ van MetaForum is vanmiddag de kick-off-borrel van het carrière-evenement, dat voor de 33e keer wordt gehouden.

‘Insider Trading’ is het thema van de Wervingsdagen van dit jaar. ‘De TU/e handelt met voorkennis’, stelt de Commissie Wervingsdagen onomwonden. “Als je onze evenementen bezoekt, heb je direct al voorkennis vergaard die je kunt meenemen naar je werkleven”, zo verklaart Jiayi Zeng van de organisatie het prikkelende thema.

Volgens TU/e-rector Van Duijn ligt die voorkennis voor TU/e-studenten voor het grijpen. Hij wijst op de mogelijkheid om aan de TU/e competenties te ontwikkelen die belangrijk zijn in het bedrijfsleven en bij het vertalen van technologische kennis in maatschappelijke toepassingen die ertoe doen. ‘Insider trading’ is daarbij volgens hem een eerste vereiste, zegt hij in zijn voorwoord op de site van de Wervingsdagen.

De Wervingsdagen bestaan traditiegetrouw uit drie evenementen, die uitgesmeerd over een half jaar plaatsvinden. Afgetrapt wordt met de Trainingsdagen (vanaf 18 november), een week vol workshops die onder meer zijn gericht op het sollicitatieproces en persoonlijke ontwikkeling.
Dit jaar is nadrukkelijk ook gekozen voor workshops met een internationaal karakter. Zo zijn er workshops voor Nederlandse studenten over solliciteren en werken in het buitenland en workshops voor buitenlandse studenten over het vinden van een baan in Nederland. Daarnaast zijn er zogeheten skills-trainingen in bijvoorbeeld InDesign of Photoshop.

Op 25 februari vormen het Auditorium en het Hoofdgebouw het decor voor de Bedrijvendag, waarop studenten kunnen kennismaken met ruim honderd bedrijven. Dit jaar wordt voor het eerst ook de loopbrug tussen de twee gebouwen gebruikt; hier presenteren kleine bedrijven zich, vertelt Willemijn Steens van de Commissie Wervingsdagen. Ook presenteren bedrijven, meestal uit dezelfde branche, zich tijdens duopresentaties waarbij studenten bedrijven kunnen leren kennen en vergelijken.

Slotevenement van de Wervingsdagen zijn de Gesprekkendagen vanaf 28 april, volgens de organisatie ‘dé kans’ om na een eerste kennismaking op de eerdere Bedrijvendag verder te praten met potentiële werkgevers. Gemiddeld gaan rond de driehonderd studenten tijdens deze dagen met zo’n vijftig bedrijven in gesprek, individueel of in kleine groepen.

Medeorganisator Steens kan “helaas” nog niets zeggen over de (gast)sprekers tijdens de evenementen van komend jaar. “We hadden ze graag vanmiddag al deels bekendgemaakt, maar we zijn er nog volop over in gesprek”, verontschuldigt ze zich.

De Wervingsdagen zijn het initiatief van de studieverenigingen van de TU/e, met uitzondering van CHEOPS dat zijn eigen Bouwkunde Bedrijvendagen heeft. De kick-off-borrel, met muziek, is vanmiddag van 16.00 tot 19.00 uur. Dit is tevens de opening voor de inschrijvingen voor de Trainingsdagen.