André Kuipers opent Bedrijvendagen.

André Kuipers opent Bedrijvendagen

Ruimtevaarder André Kuipers opent op dinsdag 3 maart de Bedrijvendagen aan de TU/e. Het evenement, onderdeel van de Wervingsdagen, beslaat voor het eerst twee dagen. Dit in verband met de sluiting van het Hoofdgebouw voor renovatie, waardoor de organisatie niet alle deelnemende bedrijven op dezelfde dag kan ontvangen.

André Kuipers, die in juli 2012 zijn tweede ruimtemissie volbracht, mag zijn gehoor in het Auditorium een uur lang vermaken. “Je zoekt natuurlijk iemand die de Blauwe Zaal vol kan krijgen; hij leek ons daar uitermate geschikt voor. Bovendien houdt hij zich bezig met innovatie.” Voorgaande jaren waren onder anderen politiek verslaggever Frits Wester en zwemkampioen Pieter van den Hoogenband te gast.

De lezing is in de eerste plaats bedoeld voor TU/e-studenten. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt; vol is vol, aldus Gijs van Pamelen, voorzitter van de Commissie Wervingsdagen. Er is plek voor iets meer dan vierhonderd toehoorders.

Toehoorders die na Kuipers’ lezing de zaal uitkomen, wacht een bedrijvenmarkt met 62 standhouders. De dag erop is er eenzelfde markt, met 62 andere bedrijven. Studenten kunnen hier kennismaken met uiteenlopende potentiële werkgevers -die zoveel mogelijk op branche bij elkaar staan-, om er zo hopelijk achter te komen wat bij hen past. De deelnemende bedrijven op hun beurt geven vooraf aan in afstudeerders van welke opleidingen ze met name geïnteresseerd zijn. Ook zijn er tweeëndertig lezingen; allemaal duo-lezingen door vertegenwoordigers van steeds twee bedrijven, veelal uit dezelfde branche.

Vooral voor studenten die tegen het einde van hun master zitten, kan het interessant zijn om op de Bedrijvendagen, met het oog op hun loopbaan, de eerste contacten te leggen, aldus Van Pamelen. Bovendien, zo weet hij: een groot, bekend bedrijf mag de ene student aanspreken, maar kan voor een ander net zo goed een afknapper zijn. Omgekeerd kan een wat onbekender, jong bedrijf juist heel aansprekend blijken, benadrukt hij.

De Bedrijvendagen duren voor het eerst twee dagen in plaats van één. Om een uitbreiding gaat het “helaas” niet, aldus Van Pamelen; de nieuwe opstelling maakt dat er dit jaar zelfs iets minder bedrijven te gast zijn dan vorig jaar. Oorzaak is de sluiting van het Hoofdgebouw dat de komende jaren wordt gerenoveerd; voorgaande jaren met twee verdiepingen een belangrijke locatie voor de bedrijvenmarkt. Uitwijken naar de grote hal bij MetaForum bleek qua weersomstandigheden een te riskant alternatief.

De Commissie Wervingsdagen mikt op drieduizend bezoekers in totaal; Van Pamelen verwacht dat veel studenten beide dagen even een bezoekje zullen brengen.

De Bedrijvendagen volgen op de Trainingsdagen van afgelopen december; een week vol workshops gericht op onder andere solliciteren, loopbaan en persoonlijke ontwikkeling. Op de aankomende Bedrijvendagen worden de eerste contacten met potentiële werkgevers gelegd, die een vervolg kunnen krijgen op de Gesprekkendagen vanaf 28 april.