Welke student maakt Eindhoven energieneutraal?

Welke student zorgt ervoor dat Eindhoven in 2045 energieneutraal is? Team Energy, bestaande uit een groep TU/e-studenten, roept Eindhovense studenten op om in de vorm van een challenge met deze uitdaging aan de slag te gaan. Studenten moeten voor 9 januari hun idee insturen en op 13 februari wordt de winnaar bekendgemaakt.

Het idee om de challenge op te zetten ontstond vorig jaar, nadat Sten Verbruggen (één van de leden van Team Energy) had meegedaan aan een challenge in Rotterdam over betere zorg voor ouderen. Van het concept van die challenge is in hun eigen wedstrijd weinig overeind gebleven, vertelt Verbruggen. Het idee werd echter al snel omarmd door de gemeente Eindhoven.

Studenten die meedoen aan de Energy Challenge moeten ervoor zorgen dat ze hun idee op een A4’tje zetten en voor 9 januari aanleveren. Vervolgens worden 16 januari de acht finalisten bekendgemaakt en de Challenge vind plaats van 11 tot en met 13 februari. Met hulp van (TU/e-)docenten en ondernemers kunnen de finalisten hun idee dan aanscherpen en uiteindelijk in een pitch presenteren. Aan de hand daarvan wordt de winnaar geselecteerd.

De exacte criteria worden nog bepaald, maar het staat al wel vast dat de student met het idee dat binnen Eindhoven de meeste energie kan opbrengen en/of kan besparen de grootste kans maakt. Verbruggen: “Het idee moet wel realistisch zijn. We hebben de opzet verder zo breed mogelijk gehouden. We hopen dat studenten zoveel mogelijk out-of-the box denken.”

Voor de winnaar met het beste idee staat een beloning van 2.500 euro klaar. Tijdens de bekendmaking op 13 februari is volgens Verbruggen bovendien de crème de la crème op het gebied van energiebesparing en -winning aanwezig. “Dus je hebt meteen een heel netwerk tot je beschikking”, aldus Verbruggen.

Niet alleen TU/e-studenten, maar ook studenten van Fontys en de Design Academy kunnen hun idee insturen. Ze mogen individueel meedoen of in een team tot vier personen. Paul van Esdonk, Yorick van der Horst, Iris Minkenberg en Sten Verbruggen van Team Energy willen hun challenge volgend jaar uitbreiden naar andere steden. Verbruggen: “We denken om te beginnen aan Delft en Enschede, waar ook technische universiteiten zitten, en wellicht daarna naar alle Nederlandse universiteitssteden.”