Foto | Shakith Fernando

Een 'happy wife' is een 'happy life'

Met een internationale dans, percussie en persoonlijke verhalen is afgelopen vrijdag op de TU/e aandacht besteed aan het Get in Touch-programma. De formule waarbij de partners van internationale medewerkers gezamenlijk activiteiten ondernemen, blijkt aan te slaan. Een film die meer laat zien over dit programma is net af en gaat gebruikt worden in de werving van medewerkers van over de hele wereld.

Wil je je internationale medewerkers behouden, dan moet je ervoor zorgen dat hun partners het hier ook goed naar hun zin hebben. Hier kwam Dienst Personeel en Organisatie (DPO) enkele jaren geleden achter, vertelt Willem van Hoorn, DPO-medewerker internationalisering, tijdens het openingswoord in De Blauwe Zaal. Carola Eijsenring van het bedrijf Indigo-Wereld ontwikkelde vervolgens in samenwerking met de TU/e het programma Get in Touch with people & places in Eindhoven en in 2011 werden de eerste activiteiten gehouden.

De partners komen ongeveer wekelijks samen en gaan dan bijvoorbeeld naar het Van Abbemuseum of vieren samen Sinterklaas. Inmiddels is er ook een dansgroep opgericht. Eijsenring: "Soms kiezen ze zelf wat ze willen doen. Wij brengen ze in contact met elkaar. Je hoeft ze heus niet aan de hand mee te nemen, maar het blijkt vaak net dat zetje in de rug te zijn dat ze nodig hebben."

Zowel de partners als ook de medewerkers zelf blijken erg blij te zijn met het programma. De Turkse Irem Bezcioglu Goktolga is nu een paar maanden in Nederland en volgens haar is het Get in Touch-programma het beste dat haar tot nu toe hier is overkomen. "Ik voelde me best eenzaam en het is fijn contact te hebben met anderen die weten hoe jij je voelt en die zich ook zo voelen." Ook Seda Algın Başkurt, eveneens uit Turkije, laat zich positief uit. "Het is een goede ervaring om verschillende mensen te leren kennen." Ook de medewerkers zelf blijken tevreden. Zoals een Iraanse man het vrijdag met een knipoog verwoordt: "A happy wife is a happy life".

Om een indruk te krijgen van het programma, kun je hier de film bekijken die ook bij de werving wordt ingezet.

Deel dit artikel