Met het nieuwe programma komt er meer geld beschikbaar voor de populaire Erasmusbeurzen.

Budget voor Erasmus+ veertig procent hoger

Deze maand gaat de nieuwe regeling voor de Eramusbeurzen van start. Vorig studiejaar volgden aan de TU/e 135 studenten een buitenlandse studie of stage met een Erasmusbeurs. Veel details van de nieuwe regeling zijn nog onbekend, maar de grote lijnen wel. De nieuwe Erasmus+ regeling heeft een budget van 14,7 miljard euro, verdeeld over onderwijs, opleiding, jeugdzaken en sport. Voor lopende stages verandert er voorlopig nog niets.

Doel van het beurzenprogramma Erasmus+ is het creëren van werkgelegenheid en het verbeteren van Europa’s concurrentiekracht. Dat moet gebeuren door het onderwijs te moderniseren en nieuwe les- en leermethoden te implementeren.

De nieuwe Erasmusbeurs verschilt, voor zover nu bekend is, op enkele punten met de oude regeling. Er komen drie verschillende beursbedragen: hoog, midden en laag. Die bedragen hangen samen met het land van bestemming. Hoe hoog die bedragen zijn is nu nog niet bekend.

De stagebeurs zal bestaan uit de studiebeurs, met daar bovenop honderd euro extra. De minimumduur van een stage wordt twee maanden (was drie maanden -red.), de maximale duur komt uit op twaalf maanden. Pas afgestudeerden kunnen binnen een jaar op stage, mits de aanvraag tijdens het laatste studiejaar is gedaan en de stage binnen een jaar na het afstuderen is afgerond.

Het totale budget voor het nieuwe Erasmus+ is veertig procent hoger dan bij de vorige begroting. Daarmee is er ook meer geld beschikbaar voor de Erasmusbeurzen, maar hoe hoog dat bedrag precies gaat uitvallen is nog niet bekend. Nuffic verwacht dat er twee miljoen studenten uit het Europese hoger en wetenschappelijk onderwijs een studie of stage in het buitenland gaan volgen.

Omdat momenteel alleen de globale opzet bekend is, is het moeilijk om nu al de consequenties voor TU/e-studenten aan te geven. Dr. Karen Ali, directeur van het Onderwijs en Studenten Service Centrum en International Relations, kan op dit moment alleen maar toezeggen dat haar afdeling de TU/e-staf en -studenten zoveel mogelijk zal ondersteunen bij het realiseren van deelname aan Erasmus+.

Ali meldt tevens dat Brussel de TU/e-aanvraag voor het Erasmus Charter for Higher Education (ECHE) heeft goedgekeurd. Deze goedkeuring betekent het entreeticket voor participatie aan alle acties die onder Erasmus+ vallen en is geldig voor de periode van 2014 tot en met 2020.

Marjo Valk, coördinator van het samenwerkingsverband van hoger onderwijsinstellingen ‘Regionaal Leonardo Bureau’: “Voorlopig maken we eerst de lopende contracten in het huidige programma af. Dus voor onze studenten, afstudeerders en staf verandert voorlopig niets. De eerste studenten onder de nieuwe regeling zullen niet vroeger dan medio 2014 met een beurs vertrekken. We hebben voor Erasmus+ dus groen licht van Brussel gekregen om mee te blijven doen en de budgetten voor Onderwijs zijn hoger dan we tot nu toe hadden.”