Taaie start voor cashless-proef in sportcentrum

Kinderziektes hebben de pilot met cashless betalen bij het Studentensportcentrum “bijna de das omgedaan”. Dat zegt Wim Koch, directeur van het sportcentrum. Het systeem vertoonde bij de start dusdanige storingen, dat klanten aanvankelijk hartelijk bedankten voor deelname aan de proef. Inmiddels is het systeem volgens Koch “voor negentig procent stabiel” en zijn de eerste gebruikers “ronduit enthousiast”.

Koch is er heel stellig in: storingen of haperingen zijn gewoon niet acceptabel. “Ik vind dat het systeem voor de volle honderd procent moet werken voordat je kunt beslissen of je het echt gaat invoeren.”

Het was dan ook een fikse tegenvaller dat MyOrder -zoals de mobiele betaaldienst van de Rabobank heet- bij de introductie twee maanden terug allerlei technische storingen vertoonde. Er waren bijvoorbeeld regelmatig problemen met de verbinding tussen het scanapparaat en de centrale server van de betaaldienst. “Daarmee hebben we heel slechte reclame gemaakt”, erkent Koch. “Mensen wilden het graag uitproberen en dan werkt het systeem diverse keren niet. Dat was heel jammer.”

De pilot -onder meer ingezet vanuit het streven de contant-geldstroom in het sportcentrum te verkleinen- werd tijdelijk stilgelegd in een poging de storingen te tackelen. Inmiddels is het systeem volgens Koch “voor negentig procent stabiel. Heel soms scant het apparaat de sticker (voorzien van een chip, red.) niet en komt de betaling dus niet door. MyOrder en onze eigen ict-mensen zijn nog aan het bekijken waardoor dit veroorzaakt wordt. Dergelijke fouten wil ik er hoe dan ook uit hebben”.

Volgens Koch zijn intussen zo’n driehonderd betaalstickers uitgedeeld. Op het moment is het volgens de directeur, onder meer vanwege de tentamens en het naderende einde van het collegejaar, sowieso wat rustiger in het sportcentrum. Hij wil de pilot dan ook graag tenminste tot half september voortzetten, om zo ook het begin van het nieuwe collegejaar en daarmee een wat drukkere periode mee te pikken.

Ondanks de moeizame start is Koch nog altijd positief over het systeem. Om de ontstane “negatieve weerklank” weg te nemen, is ook onder eigen medewerkers een campagne ingezet om het systeem te gaan gebruiken en daarmee ook anderen te overtuigen. De eerste gebruikers zijn volgens hem “ronduit enthousiast. Als alles normaal werkt, gaat het ook echt razendsnel. Binnen twee seconden heb je betaald”. Volgens hem is ook tijdens het WK hockey in Den Haag met het systeem gewerkt en waren de gebruikers daar vol lof.

Koch hoopt dat het systeem ook elders op de campus navolging vindt en uiteindelijk kan worden geïntegreerd in de campuskaart die studenten en medewerkers tóch al op zak hebben. “Dan hoef je niet meer met stickers te werken.” Cursor-lezer Peter stuurde begin april ook al aan op integratie met de campuskaart, “dat lijkt mij de perfecte manier om dit te regelen. Iedereen heeft er één en het zou perfect zijn als we daarmee kunnen betalen bij het sportcentrum, kantines en automaten”.

Student Bor de Kock noemt het “bizar hoezeer de TU/e nog aan cash hangt. Aan de UvA bijvoorbeeld is dat in kantines alláng afgeschaft. Veiliger, hygiënischer en ook een stuk goedkoper. Al helemaal idioot is dat wij nog steeds al onze nieuwe snoep- en drankautomaten uitrusten met een muntgroef in plaats van een kaartlezer”.

Martin Boers, hoofd van Dienst Interne Zaken, stelt dat ook huiscateraar Eurest wil gaan proefdraaien met MyOrder. Volgens hem is het plan om na de zomer op één locatie te beginnen, waarschijnlijk in MetaForum.