door

CLMN | Bijbenen

16/09/2014

We leven in een tijd waarin het mogelijk is om een betaling te doen met een setje radiogolven. Het is makkelijk, snel en relatief veilig. Het zit al verwerkt in het gros van de pinpassen en ook veel telefoons hebben de technologie aan boord om dergelijke betalingen te doen. Vorige week dinsdag zijn zelfs de eerste horloges onthuld die een contactloze transfer mogelijk maken. Als technisch-onderlegde nerds worden we allemaal een beetje warm van deze ontwikkelingen.

In een poging om bij te benen, besluit huiscateraar Eurest in zee te gaan met MyOrder. Een technologie die veel weg heeft van het contactloos betalen met je pinpas of telefoon, maar dan verwerkt in een extra sticker. ‘Door de betaalsticker op je telefoon te plakken, maak je van jouw telefoon een mobiele portemonnee.’ Buiten het toevoegen van extra technologie vereist MyOrder ook een account met gekoppelde rekening. Een extra rekening dus, waar apart van je bankrekening geld op geladen moet worden.

Op mijn vraag aan het Eurest-personeel wat nu het uiteindelijke voordeel is van MyOrder boven, zeg, de NFC-betalingen met je betaalpas, was het antwoord: “Je kunt voortaan een bestelling laten klaarzetten en zeggen hoe laat je deze komt ophalen. Dan hoef je minder lang te wachten.”

Zonder extra personeel lijkt het sowieso al een lastige opgave om reguliere bestellingen bij te houden tijdens piekmomenten, laat staan bestellingen via een extra systeem. En waarom verkiest Eurest een dergelijk systeem boven een investering in modernere pin-terminals als de voordelen verwaarloosbaar zijn?

Of zijn de altijd-vriendelijke Eurest-medewerkers niet in staat te anticiperen op drukte meteen na colleges waarvan de eindtijden al jaren vaststaan, om op tijd alvast een aantal thermoskannetjes koffie en thee klaar te zetten?

Deel dit artikel