Tappunt van Join the Pipe.

TU/e wil drinken van kraanwater stimuleren

TU/e’ers en campusbezoekers kunnen vanaf volgende week hun flesjes vullen bij een nieuw drinkwaterpunt in de hal van MetaForum. De universiteit wil hiermee het drinken van kraanwater stimuleren en steunt met het tappunt via Join the Pipe bovendien een drinkwaterproject in een ontwikkelingsland.

Een kleine veertienhonderd liter water tappen alleen al de medewerkers van de dienst waaronder Cursor valt jaarlijks uit de waterkoeler op hun afdeling. Verspreid over de campus staan nog circa zeventig van die koelers - samen goed voor tenminste vele tienduizenden liters water.
En dat mag wel wat minder, zo vinden de universiteit en de Stuurgroep Duurzaamheid van de TU/e. Secretaris van de stuurgroep Rozemarijn Schalkx wijst onder andere op de CO2-stoot die wordt veroorzaakt door de vrachtwagens die de waterkoelers bezorgen. “Sowieso is er geen enkele reden waarom je niet gewoon kraanwater zou drinken”, vindt ze.
In nieuwe gebouwen op de campus worden daarom al bewust geen waterkoelers meer geplaatst, weet Schalkx. “In plaats daarvan wordt er rekening mee gehouden dat er in nieuwe gebouwen bijvoorbeeld een soort pantry komt waar TU/e’ers gemakkelijk zelf hun water kunnen tappen.” Ook het Nederlandse initiatief <link http: join-the-pipe.org nl external-link-new-window externe link in nieuw>Join the Pipe (‘het eerste sociale netwerk van kraanwaterdrinkers’) wil het drinken van kraanwater promoten en ‘drinkwater in de wereld op een eerlijkere manier verdelen’. Volgens de organisatie hebben meer dan een miljard mensen nog steeds geen toegang tot schoon drinkwater, ‘terwijl wij hier elke dag zo’n zeventig liter drinkwater gebruiken om het toilet door te spoelen’. Met de verkoop van onder andere speciaal ontworpen flessen, karaffen en drinkwaterpunten 'bouwt' Join the Pipe aan de langste waterleiding ter wereld en wordt geld ingezameld voor water en sanitaire projecten in ontwikkelingslanden. Het concept past goed bij de TU/e, bij het streven naar een duurzame campus en de gedachte achter de Groene Loper, vindt Schalkx. “Dus toen zij ons mailden om te informeren naar de mogelijkheden, viel dat bij ons direct in vruchtbare grond.” Het tappunt in MetaForum kost de TU/e drieduizend euro waarvan een deel wordt besteed aan drinkwaterprojecten in ontwikkelingslanden.Het drinkwaterpunt krijgt een plek links van de grote trapopgang van MetaForum, voor de kantine. Voor de tap hoeven volgens Schalkx geen leidingen worden gelegd of verlegd; het wordt aangesloten op de leiding die er al ligt. Het watertappunt wordt woensdag 26 maart om 13.35 uur tijdens een kleine ceremonie in gebruik genomen. Voorafgaand zijn er bij Studium Generale in de Blauwe Zaal drie korte Engelstalige <link http: www.studiumgenerale-eindhoven.nl nl agenda overzicht liquid-gold external-link-new-window externe link in nieuw>lezingen over drinkwater. Sprekers zijn Marc van Hal en Tico Michels van Brabant Water en Sven Driessen van Join the Pipe. De lezingen, die beginnen om 12.40 uur, zijn mede georganiseerd door de bestuurscommissie Techniek voor Ontwikkeling (TVO).