Procestechnologen succesvol bij NWO

NWO Chemische Wetenschappen (CW) verdeelde gisteren elf miljoen euro aan subsidies en de TU/e was succesvol met een zogeheten TOP-subsidie van 780.000 euro en een ECHO-STIP-subsidie van 260.000 euro.

De TOP-subsidies zijn bedoeld om innovatieve onderzoekslijnen van gevestigde groepen te versterken of uit te breiden. De procestechnologen prof.dr.ir. Hans Kuipers en dr.ir. Niels Deen, werkzaam bij de faculteit Scheikundige Technologie, krijgen er een voor hun onderzoek naar fundamentele multischaal modellering van transportverschijnselen in zeer complexe, reactieve driefasen (gas-vloeistof-vast)-systemen.

De interactie van bellen en deeltjes met de vloeistoffase wordt daarbij uitgedrukt in de vorm van sluitingsrelaties verkregen uit directe numerieke simulatie (DNS). Voor de beschrijving van grootschalige systemen gebruiken de onderzoekers een zeer efficiënt Euler-Lagrange-model. De simulatieresultaten worden gevalideerd aan de hand van meetresultaten van hogesnelheidscamera’s en laser geïnduceerde fluorescentie.

Volgens Deen geeft deze subsidie een flinke boost aan het onderzoek. Deen: “Met DNS kunnen we alle details van stroming rondom bellen en deeltjes oplossen zonder aannames te maken. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de productie van synthetische brandstof. Hierbij wordt synthesegas langs een katalysator geleid en dat levert dan een brandstof als benzine of diesel op. De processen kunnen we met DNS zo optimaal mogelijk maken en met veel minder ongewenste bijproducten.” Op het onderzoeksproject kunnen volgens Deen nu drie promovendi worden aangenomen.

Daarnaast was er een ECHO-STIP-subsidie, die bedoeld zijn als specifieke stimulans voor nieuw benoemde onderzoekers op 'chemische zwaartepunten', voor dr.ir. Christian Ottman van de TU/e-faculteit Biomedische Technologie. Ottman, die in 2013 de Young Chemical Biologist Award kreeg van de internationale vereniging voor chemisch biologen, richt zich met zijn onderzoek op de ontwikkeling van nieuwe medicijnen voor de behandeling van ziektes als diabetes en obesitas.