Latent Talent in actie in 2013.

Latent Talent voor 27e keer op de planken met cabaret

‘Non de jus’ is de titel van de 27e cabaretvoorstelling die SSRE-dispuut Latent Talent maandag 1 december op de planken brengt. Onder andere ergernissen over het verdwijnen van de ov-kaart voor studenten en onze eeuwige blik op onze mobieltjes passeren de revue.

‘Non de jus’ is dan wel de titel, onder andere refererend aan de vele liters jus d’orange die er binnen het dispuut doorheen gaan - zo bezweert Tim Beishuizen althans. Maar van een al te nadrukkelijk thema is geen sprake, stelt de student Biomedische Technologie, lid van Latent Talent. “Dat remt je alleen maar in het invullen van je stukken.”

Er worden, verdeeld over zo’n twintig sketches, dan ook uiteenlopende alledaagse onderwerpen op de hak genomen: het eigen dispuut en studentenvereniging SSRE, maar vooral ook het studentenleven in z'n geheel, de universiteit en wat er verder speelt in binnen- en buitenland. Rode draad: er valt veel te lachen, “in vrijwel elke sketch wordt wel iets of iemand een beetje belachelijk gemaakt”, aldus Beishuizen. Enige zelfspot wordt daarbij niet geschuwd, maar de student benadrukt dat de avond zeker niet doorspekt zal zijn van de inside jokes. “Onze voorstellingen zijn voor heel studerend Eindhoven.”

Zo’n zestien dispuutsleden staan maandagavond op de planken. Daarmee is bijna heel Latent Talent vertegenwoordigd, met uitzondering van de leden die bijvoorbeeld in het buitenland zijn. “Dit is dé activiteit van ons dispuut, waar iedereen maar wat graag tijd en moeite in stopt.” Beishuizen staat maandag zelf voor de derde keer met Latent Talent op het podium.

De spelers zijn zo’n drie maanden bezig geweest met de voorstelling. Dit voor de derde keer onder begeleiding van regisseur Peer, van wie volgens Beishuizen niemand binnen het dispuut de achternaam weet. “In het begin heeft hij ons geholpen met het brainstormen, met het creatief over dingen nadenken. Later is hij vooral kritischer gaan kijken wat we aan de verschillende stukken konden verbeteren.”

Vorig jaar trok de voorstelling zo’n 240 bezoekers en moesten zelfs belangstellenden worden geweigerd omdat de zaal vol zat. Dit jaar wordt de zaalopstelling daarom gewijzigd, wat zo’n honderd extra zitplaatsen oplevert. De nieuwe opstelling levert tevens extra mogelijkheden en uitdagingen op voor de spelers, zegt Beishuizen, “we kunnen bijvoorbeeld meer attributen gebruiken. Erg benieuwd hoe dat uitpakt”.

De voorstelling begint om 20.00 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium; kaarten zijn ter plekke nog te krijgen voor vijf euro. Na afloop van ‘Non de jus’ kan worden nageborreld bij SSRE in de Bunker.