Robert Cailliau bij een Apple Macintosh computer waarop de webbrowser MacWWW draait.

Mede-bedenker wereldwijde web geeft Holstlezing

De Brit Tim Berners-Lee en de Belg Robert Cailliau worden gezien als de geestelijk vaders van het world wide web. Morgen verzorgt Cailliau in het Auditorium de jaarlijkse Holstlezing en ontvangt hij de Holst Medal. Eduard Pannenborg krijgt dit jaar een Honorary Holst Medal voor zijn bijdragen aan het onderzoeks- en innovatiebeleid van Philips.

Robert Cailliau (1947), die morgen de achtendertigste Holstlezing verzorgt, is een Belgische informaticus die samen met Tim Berners-Lee wordt gezien als een van de bedenkers en grondleggers van het wereldwijde web.

Cailliau studeerde in 1969 af aan de Universiteit Gent als burgerlijk ingenieur in werktuigkunde en elektrotechniek. In 1971 behaalde hij een mastertitel aan de University of Michigan in Computer, Informatie en Control Engineering. Eind 1974 ging hij aan de slag bij CERN op de afdeling Proton Synchrotron en werkte hij aan het controlesysteem van de versneller.

In 1987 werd hij groepsleider van Office Computing Systems op de Data Handling-afdeling. Twee jaar later werkten Cailliau en Berners-Lee samen aan een hypertext-systeem om documenten van en gerelateerd aan CERN op te vragen, te wijzigen en terug te sturen. Ze besloten zich volledig te concentreren op het project van Berners-Lee, waarbij Cailliau het management op zich nam.

Cailliau startte in 1993 in samenwerking met de Fraunhofer-Gesellschaft het eerste webproject van de Europese Commissie voor informatieverspreiding in Europa. In december van dat jaar organiseerde hij de eerste International WWW Conference die in mei 1994 bij CERN werd gehouden. Deze conferentie bracht 380 internetpioneers bij elkaar en wordt nog elk jaar gehouden.

In 2012 werd Cailliau samen met Berners-Lee door de Internet Society, die in dat jaar werd opgericht, opgenomen in de Internet Hall of Fame.

De Holstlezing is een initiatief van de TU/e en Philips Research. Voorafgaand hieraan vindt -'s morgens- nog een symposium plaats over lichtonderzoek.