Studenten, bestuurders en politici brainstormen over Eindhoven Studentenstad. Foto | Bart van Overbeeke

'Minder rompslomp en meer leven in de stad'

Minder bureaucratische rompslomp bij het aanvragen van gemeentelijke vergunningen, betere studentenhuisvesting in de binnenstad en meer leven in de stad, onder andere door ruimere openingstijden van kroegen en bij evenementen. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van de brainstormsessie over Eindhoven Studentenstad van gisteravond.

Zo’n zestig studenten -vanuit dertig cultuur- sport-, studie- en studentenverenigingen- discussiëren maandagavond in de sociëteit van het Academisch Genootschap twee uur lang over Eindhoven als studentenstad. Ze doen dat samen met lokale politici en bestuurders van de TU/e en Fontys Hogescholen. De deelnemers is gevraagd na te denken over de stand van zaken en met ideeën te komen over wat beter zou kunnen.

De aanwezige studenten blijken zich vooral te ergeren aan de ‘bureaucratische rompslomp’ waarmee de aanvraag van gemeentelijke vergunningen gepaard gaat. “Wij willen graag dingen organiseren voor de stad, maar daarvoor ook dingen terugkrijgen, zoals vergunningen”, aldus één van de aanwezigen.

Een ander verbeterpunt is het gebrek aan studentenhuizen in de binnenstad: “Er worden op dit moment overal woontorens gebouwd, maar vooral eerstejaars studenten willen het liefst in een huis in het centrum wonen”.

Derde punt van ergernis zijn de vroege sluitingstijden van de horeca en eindtijden van evenementen. “Eindhoven moet een 24-uursstad worden, zodat studenten ook in het weekend in de stad willen blijven.” Ook een betere samenwerking tussen de TU/e en Fontys wordt meerdere malen genoemd.

Overigens concludeert het aanwezige gezelschap dat Eindhoven zeker al de nodige pluspunten heeft. Daaronder de vele sportfaciliteiten, een vliegveld -“hoeveel studentensteden in Nederland kunnen zeggen dat ze een vliegveld hebben?”, aldus discussieleider Lucas Asselbergs-, landelijke evenementen zoals GLOW en de Dutch Design Week en studentenevenementen als het Tunafestival en Muziek op de Dommel.

Ook de contacten met het bedrijfsleven worden als positief ervaren. “De High Tech Campus maakt het voor studenten aantrekkelijk om na hun afstuderen in Eindhoven te blijven”, aldus Yorick Spenrath van Demos.

Aan het einde van de avond schuift wethouder Bianca van Kaathoven, verantwoordelijk voor onder meer studentenbeleid, aan. Ze erkent dat Eindhoven als studentenstad nog niet optimaal uit de verf komt en geeft aan dat daar momenteel actief naar gekeken wordt.

PvdA-raadslid Frank Depla zet Van Kaathoven nog even voor het blok door aanwezige studenten naar concrete verbeterpunten te vragen. Wanneer Nienke van Loon (studentenvoetbalvereniging Pusphaira) de stroperigheid rondom het verkrijgen van vergunningen aanvoert, antwoordt de wethouder dat de gemeente dit soort zaken sinds kort driemaandelijks met evenementenorganisator Eindhoven 365 bespreekt.

De brainstormsessie is georganiseerd door Eindhoven Studentenstad (ESS), het project waarmee de gemeente, de TU/e en Fontys sinds 2009 Eindhoven als studentenstad op de kaart proberen te zetten. Volgens TU/e-studente Tessie Hartjes, voorzitter van de referentengroep van ESS, had het project hard een nieuwe impuls nodig. “De afgelopen jaren is het animo onder studenten voor Eindhoven Studentenstad zichtbaar gedaald.” Ze is dan ook blij met de hoge opkomst van vanavond. “Het is mooi om te zien dat er zoveel animo is. Onze taak is nu die energie te vangen.”