Van ‘eigen bubbel’ en goede intenties naar échte studentenstad

Van intenties en ‘eigen bubbel’ naar échte studentenstad

Studenten binnen het project Eindhoven Studentenstad broeden op een groot evenement voor de stad, waarbij studentenhuizen iets leuks organiseren voor hun buurt. Het is één van de bezigheden van deze zogenoemde referentengroep die, samen met de gemeente en onderwijsinstellingen, nadenkt over de vraag hoe van Eindhoven nu écht een levendige, actieve studentenstad te maken.

Eindhoven als studentenstad beter op de kaart zetten en studenten informeren, adviseren en activeren - dat is het doel van Eindhoven Studentenstad. Het project is een initiatief van de TU/e, Fontys Hogescholen en de gemeente Eindhoven, die samen jaarlijks zestigduizend euro reserveren waarmee studenteninitiatieven ‘met een meerwaarde voor de stad’ (denk aan sporttoernooien en evenementen als het NK Beleidsdebatteren) financieel worden ondersteund.

Aanvragen hiervoor worden mede beoordeeld door de zogenoemde referentengroep: een gezelschap van Eindhovense studenten, onder wie TU/e’ers Marlissa van de Kreeke (masterstudente Vastgoedmanagement) en Rosa Kuipers (bijna klaar met de bachelor Technische Bedrijfskunde). Beiden zijn sinds vorig jaar betrokken bij Eindhoven Studentenstad.

Nog lang niet alle studenten en verenigingen weten van het bestaan van dit project en de referentengroep, merken de twee. “Eindhoven Studentenstad was eerst de naam voor een potje met geld, maar inmiddels is het echt wel méér dan dat. We willen van de referentengroep ook langzaam een meer officieel orgaan maken, een soort bestuurlijk orgaan met eigen statuten.”

Van de Kreeke vervolgt: “Er lopen in Eindhoven zóveel studenten rond die iets voor elkaar kunnen krijgen, maar in de praktijk leeft iedereen toch een beetje in zijn eigen bubbel. De referentengroep wil de communicatie tussen verschillende studentengroepen aanwakkeren, maar ook meteen de link zijn tussen studenten, onderwijsinstellingen en de gemeente”.
Ook kampt Eindhoven volgens de masterstudente met de kip-ei-kwestie van “relatief veel treinstudenten, die ervoor kiezen thuis te blijven wonen. Om die studenten te trekken, heb je een bruisende stad nodig, maar die stad gaat op haar beurt juist bruisen door onder andere meer studenten”.

Stroperige procedures

De masterstudente wijst op Tilburg, net als Eindhoven een stad met meerdere hoger-onderwijsinstellingen “én met dat echte studentikoze gevoel”. Ook Eindhoven zit volgens haar vol goede intenties, maar tegelijkertijd maakt de gemeente het studenten volgens haar ook lastig - bijvoorbeeld met allerhande regels en vaak stroperige procedures. “Studentenverenigingen hebben elk jaar een ander bestuur. Het is lastig als je je dan eerst een paar maanden moet verdiepen in allerlei regelingen, bijvoorbeeld als je een vergunning voor een evenement wilt aanvragen. Wij willen ervoor zorgen dat dingen sneller geregeld kunnen worden.”

Ook huisvesting is een belangrijk onderwerp voor de referentengroep, die volgens Van de Kreeke onder meer ook meewerkte aan de nieuwe visie voor de Eindhovense binnenstad. Kuipers: “Wij zouden het bijvoorbeeld leuk vinden als er meer woonruimte voor studenten komt boven winkels in de binnenstad. Dat soort kleine dingen draagt bij aan een bruisende studentenstad.”

Een paar maanden terug hield de referentengroep een brainstormsessie met zo’n zeventig bestuurders van diverse studentenverenigingen. “Wat zijn jullie dromen voor Eindhoven-studentenstad? Over die vraag hebben we vooral gesproken”, zegt Van de Kreeke. Kuipers: “Wat mij onder meer opviel, is dat studenten heel graag een mensa in de stad zouden willen, waar ze goedkoop kunnen eten. Van daaruit werd onder meer geopperd om iets te doen in samenwerking met de koksopleidingen van het Summa College, dat soort ideeën.”

Burendag

Ook is tijdens deze brainstorm nagedacht over een groot evenement voor de stad Eindhoven, dat studenten en andere inwoners moet samenbrengen. Van de Kreeke: “We willen eigenlijk een soort burendag organiseren, waarop studentenhuizen de krachten bundelen en iets leuks neerzetten voor de buurt. Heel laagdrempelig, bijvoorbeeld op vijf of zes plekken in de stad, met een centrale afsluiting in het park en een bandje erbij.” Kuipers: “Het hoeft niet meteen supergroot te zijn, maar we mikken wel op een activiteit met de potentie om uit te groeien.”

Een datum is er nog niet, de referentengroep is vooral nog bezig met het opstellen van een commissie die de organisatie gaat coördineren. Als er snel een enthousiaste commissie staat, zou het evenement wellicht al dit voorjaar kunnen plaatsvinden, oppert Kuipers, “maar anderzijds kunnen we misschien beter mikken op volgend jaar”.

Ook de referentengroep zelf kan nog volop versterking gebruiken; vooral de studentencultuurverenigingen zijn nu nog niet echt vertegenwoordigd, aldus Kuipers. Ook internationals zijn welkom, “maar de overleggen zijn in eerste instantie nog in het Nederlands. Dat werpt toch een drempel op, naar twee kanten. Maar we sparren sowieso af en toe met enkele internationals, onder meer bij Cosmos”.

Wie interesse heeft in de referentengroep of een rol in de ‘burendagcommissie’, mag mailen. Zie verder de site (nog volop in ontwikkeling), Facebook en Twitter.