Foto | Bart van Overbeeke

Nieuw loket moet lijntje student-gemeente verkorten

Met het instellen van één centraal meldpunt -de One Stop Shop Students Eindhoven- hopen de gemeente, evenementenloket Eindhoven365, de onderwijsinstellingen en Eindhoven Studentenstad bureaucratische drempels te slechten en hun onderlinge afstand te verkleinen. Woensdagavond werd het loket door de betrokken partijen geopend.

Daarmee hopen de studenten niet alleen verlost te zijn van een hoop stroperigheid, die ze ervaren als er bijvoorbeeld via citymarketingorganisatie Eindhoven365 iets geregeld moest worden. Ook moet het loket hét centrale en vooral laagdrempelige punt worden waar studenten terecht kunnen met vragen waarvoor ze zich tot nu toe bij meerdere gemeentelijke loketten dienden te melden.

De Eindhovense wethouder Bianca van Kaathoven (SP, Studentenzaken) juicht de komst van het loket toe. Ze verwacht dat het de vaart houdt in de vele initiatieven die studenten ontplooien, zodat zij niet voortijdig ontmoedigd of verrast worden door trage besluitvorming. “Korte lijntjes, daar draait het allemaal om.” Voor de gemeente is het faciliteren van studenteninitiatieven van groot belang, mede omdat die in het verleden nog wel eens bleken uit te groeien tot volwassen, gezichtsbepalende evenementen -zoals de Europese Week en Hajraa's Buitentoernooi- waarmee de stad inmiddels goede sier maakt.

Fontys-bestuursvoorzitter Nienke Meijer (derde van links op de foto, met rechts van haar Van Kaathoven) verwacht dat de nieuwe aanpak leidt tot een bron van nieuwe initiatieven en evenementen. “Er zit veel creativiteit en ondernemerschap bij de studenten. Dat moet alle ruimte krijgen om zich te ontwikkelen.”

Ook volgens TU/e-studente Tessie Hartjes (Electrical Engineering), voorzitter van de referentengroep van Eindhoven Studentenstad, is er een groot organiserend potentieel onder de studenten dat benut moet worden. Gemeente, Eindhoven365 en de referentengroep van het programma Eindhoven Studentenstad zitten voortaan regelmatig met elkaar aan tafel om de actualiteit te bespreken en eventuele knelpunten direct op te lossen.

Het loket wordt geen fysiek en permanent bemand onderkomen, waar je met je vraag op afstapt. Dat is volgens voorzitter Hartjes (tweede van rechts op de foto) niet meer van deze tijd. “We gaan alles online doen. Wie ons nodig heeft, benadert ons via de kanalen van Eindhoven Studentenstad.”

Het champagne-moment zelf verliep gisteren wat knullig. De ruimte waarin de partijen hun samenwerking beklonken, fungeerde namelijk ook als stemlokaal voor de Staten- en waterschapsverkiezingen. Hoewel dat gegeven nou juist de boodschap van de avond symboliseerde -zo bleek ook uit het persbericht: ‘de stem van de student wordt gehoord’-, leek de organisatie toch verrast. Uiteindelijk werd de champagne in de anonieme coulissen van de sociëteit van het ESC, op een bijzettafeltje, ontkurkt.

De site van Eindhoven Studentenstad is nog in ontwikkeling; de club is onder meer ook bereikbaar via Facebook en de mail.