“Werktuigbouwkunde in 2016 weer financieel gezond”

De faculteit Werktuigbouwkunde sluit dit jaar af met een tekort van 1,2 miljoen euro en verwacht voor het komend jaar een tekort van zeven ton. Volgens decaan Philip de Goey hangen de tekorten onder meer samen met de overstap dit jaar naar een nieuw bekostigingsmodel. Het College van Bestuur heeft al toegezegd de tekorten aan te zuiveren.

“De invoering van het Strategic Allocation Model (SAM) heeft er bij de toekenning van de financiële middelen voor onze faculteit stevig ingehakt”, vertelt decaan Philip de Goey. Vorige week moest hij de medewerkers van zijn faculteit op de hoogte te stellen van de tekorten waarmee het bestuur kampt. Niet alleen voor dit jaar, waarin een tekort is ontstaan van 1,2 miljoen, maar ook op de begroting voor volgend jaar. Voor 2015 komt het bestuur zeven ton tekort.

De Goey: “In 2010 kregen we uit het dit jaar vervangen Interne Bekostigingsmodel (IBM) nog twaalf miljoen, dat is voor 2015 teruggelopen naar tien miljoen. Dat is onder meer terug te voeren op wat er bij de invoering van SAM vanuit de faculteiten naar de centrale pot met middelen voor strategie is gevloeid.”

Maar dat is niet de enige reden, aldus de decaan. “We hebben ook te maken met sterke fluctuaties in het aantal promovendi. Dat waren er in 2013 negentien en dit jaar zijn het er meer dan vijftig. Daarnaast zien we ook een verschuiving van middelen uit de derde geldstroom naar de tweede geldstroom. De dekkingsbijdragen voor projecten neemt daarmee af."

Ook stopte volgens De Goey dit jaar de bijdrage die zijn faculteit ontving uit de 3TU-samenwerking op het gebied van de Centres of Excellence. "Binnen onze faculteit zijn daar twee hoogleraren voor aangenomen. De bedoeling is dat die wetenschappers zelf de middelen vinden om dat wegvallen van het 3TU-geld te compenseren, maar daar moet je ze wel de tijd voor geven.”

De Goey is blij dat het College van Bestuur bijspringt om de tekorten weg te werken, maar hij wijst er ook op dat zijn faculteit in het verleden ook winsten heeft bijgedragen aan de universiteit. Op de korte termijn zijn al enkele maatregelen genomen om de uitgaven terug te schroeven. Daarbij gaat om een stop op reizen die betaald worden uit de eerste geldstroom, een vermindering van het aantal studentassistentschappen en uitstel van het omzetten van tijdelijke functies naar vaste.

Op dit moment werkt het faculteitsbestuur in nauwe samenwerking met het hooglerarencorps aan een plan dat ervoor moet zorgen dat de faculteit in 2016 weer financieel gezond is. Over dat plan wil De Goey niet meer kwijt dan dat het erop gericht zal zijn om bepaalde processen binnen de faculteit te optimaliseren.

“We moeten dit intern nog verder uitwerken en bespreken en het daarna voorleggen aan het CvB. Begrijpelijk dus dat ik daar nu nog niets over kan meedelen. Maar men mag er van uitgaan dat dit nog steeds een faculteit is met prima uitgangsposities”, aldus de decaan.