Decaan Aarnout Brombacher van Industrial Design.

TU/e-faculteit Industrial Design in zwaar weer

De faculteit Industrial Design zit in financieel zwaar weer. Op de begroting voor 2015 rust een tekort van anderhalf miljoen euro. Het faculteitsbestuur heeft een deltaplan opgezet om het gat te dichten. De staf krijgt tot 1 november de tijd om dat plan uit te werken. Dan moet een nieuwe begroting bij het College van Bestuur worden ingeleverd.

Decaan Aarnout Brombacher lichtte vandaag de staf van ID in over de ontstane situatie. Als belangrijkste oorzaak noemde hij het uitblijven van gelden vanuit overheidsfondsen (NWO, STW) en het bedrijfsleven. “Het is ons onvoldoende gelukt om een vervolg te geven aan de aflopende projecten”, aldus Brombacher. “Onze relatief jonge leeftijd als faculteit speelt ons hier parten. Daardoor missen we een fundament, waarmee we het bedrijfsleven aan ons kunnen binden. Dat heeft tijd nodig.”

Teveel tijd, zo bleek. In 2012 stopte de financiële ondersteuning vanuit de post Centrale Middelen van de TU/e, op een moment dat de faculteit daar eigenlijk nog niet klaar voor was. Brombacher: “Dat is vooral een achteraf-verhaal. Ik wil niemand iets verwijten. Hooguit kun je zeggen dat we zelf niet goed hebben nagedacht over hoe we dit ‘huis’ ná de groeifase moesten inrichten. Er ontbrak een samenhangende visie op onderzoeksgebied.”

Om dat fundament te versterken, stak de faculteit afgelopen jaren veel tijd in het optuigen van een leerstoelen-structuur. Brombacher: “Die structuur ligt er nu. We kunnen er mee de boer op. En daar gaan we ‘morgen’ mee beginnen”, aldus Brombacher. Hij noemt partijen als TomTom, Adidas, Nike, verzekeringsmaatschappijen, bedrijven uit de automotive en homecare-sector als kansrijke partners voor de toekomst. “We zoeken bedrijven op het raakvlak van industrial design met ict.”

Ook de manier waarop de faculteit aan overheidssubsidies komt, gaat op de schop. “Het moet een meer transparante, effectieve methodiek worden, die de kans op toekenning vergroot en die op verlies tot een minimum beperkt”, aldus Brombacher. De faculteit heeft acht kernhoogleraren aangewezen, die deze structuur op poten gaan zetten.

Behalve het versterken van de band met het bedrijfsleven, kijkt het faculteitsbestuur kritisch naar grote financiële posten op de begroting. Zo blijkt de faculteit veel geld uit te geven aan freelancers. Volgens Brombacher is het mogelijk dat een deel van dat werk door het vaste personeel moet worden verricht.

De grootste verandering voor de student verwacht de decaan vooral bij de masteropleiding. Daar willen we toe naar nieuwe en vooral attractievere proposities.”

Industrial Design is niet de enige faculteit met financiële problemen. Ook Werktuigbouwkunde heeft het lastig, zo laat decaan Philip de Goey desgevraagd weten. Hij kan en wil er nog niet veel over kwijt. “Het klopt dat we te kampen hebben met een negatief exploitatieresultaat. Omdat we nog midden in een reparatieplan zitten, kan ik daar verder niets over zeggen."