Visualisatie | A2STUDIO

Dura Vermeer maakt van Potentiaal een woontoren

Bouwconcern Dura Vermeer gaat het zestien etages tellende TU/e-gebouw Potentiaal ombouwen tot een woontoren, met daarin driehonderd woonunits. In het aangrenzende gebouw Corona komt ruimte voor de cultuurverenigingen. Vandaag tekenden het College van Bestuur en de bouwonderneming het contract, waarmee Dura Vermeer het complex overneemt. Eind 2016 moet het klaar zijn.

Begin 2015 draagt de TU/e Potentiaal en het aangrenzende gebouw Corona over aan Dura Vermeer. Op dit moment is de faculteit Electrical Engineering nog gehuisvest in de gebouwen. Eind dit jaar verhuist die faculteit samen met Technische Natuurkunde naar Flux. Dura Vermeer, dat op dit moment op de campus het nieuwe onderkomen voor DIFFER bouwt, gaat beide gebouwen eerst strippen en saneren en daarna volledig renoveren.

De overeenkomst met de TU/e heeft een looptijd van vijftig jaar. In het contract is vastgelegd dat het bouwconcern er huisvesting realiseert en exploiteert voor mensen die betrokken zijn bij het TU/e Science Park. Dit kunnen studenten zijn, maar ook jonge buitenlandse onderzoekers.

Jo van Ham, als collegelid verantwoordelijk voor de huisvesting, zegt dat de TU/e er niet veel aan gaat verdienen. "Maar we krijgen er wel een gebouw bij dat zeer goed past op onze campus en we hoeven geen kosten te maken voor de asbestsanering en renovatie", aldus Van Ham.

Naast de driehonderd woonunits komen er ook een restaurant, een café, wat kleine detailhandel en een fietsenstalling. De TU/e zal bij de oplevering ongeveer drieduizend vierkante meter ruimte huren voor de cultuurverenigingen die aan de TU/e zijn verbonden. Die zijn nu nog gehuisvest in de Bunker aan de Kennedylaan. De gezelligheidsverenigingen die daar nu nog zitten, SSRE en Demos, gaan niet mee naar Corona.

Volgens Veronique Marks, hoofd Dienst Huisvesting, zijn de plannen van deze beide verenigingen om zich te vestigen in panden in de binnenstad van Eindhoven al in een redelijke gevorderd stadium. "In principe loopt de huurovereenkomst voor de Bunker eind 2015 af, maar we zullen ze er niet uit jagen. We willen echter wel dat ze hun huisvestingsplannen voortvarend doorzetten, want het betekent een hele operatie die veel tijd vergt", zegt Marks.

In Corona zijn de ruimtes die de verenigingen krijgen toegewezen niet enkel exclusief voor hun gebruik. Marks: "De ruimtes die daar komen, zullen ook gebruikt gaan worden als onderwijsruimtes. Dat is in lijn met het flexibele ruimtegebruik dat we tegenwoordig voor de hele campus hanteren."

Beide gebouwen worden door de renovatie duurzaam en energieneutraal. De exploitatie van de woontoren zal in handen komen van een derde partij, die Dura Vermeer nog gaat zoeken. Volgens collegelid Van Ham moeten de units betaalbaar zijn en gelden voor het beheer algemene kwaliteitseisen. "Maar in principe gaat Dura Vermeer daar straks over. Maar die willen de units zo snel verhuurd krijgen, dus zal de kwaliteit in orde moeten zijn."

Gebouw Potentiaal maakt deel uit van een ensemble gebouwen van architect Van Embden uit de eerste bouwfase (1957–1965) van de TU/e-campus. Het is één van de drie beeldbepalende gebouwen voor de skyline van de universiteit. Corona dateert uit de tweede bouwfase (1971) en is een uitbreiding. Dura Vermeer neemt het Eindhovense ontwerpbureau Diederendirrix in de arm voor de verbouwing.

Volgens Marks zal door de sanering van het Hoofdgebouw en Potentiaal en de bouw van een woontoren aan de Dommel door Vestide de noordkant van de campus de komende twee jaar veel weghebben van een grote bouwput. "De toegang aan de Kennedylaan blijft open en we zullen ook De Zaale open houden. Al kan het voorkomen dat we die doorgaande weg af en toe moeten afsluiten. Gelukkig wordt eind dit jaar Flux opgeleverd en dat betekent dat het in die hoek van de campus dan een stuk rustiger wordt."