Archieffoto | Bart van Overbeeke

Beveiliging druk met opstartproblemen betaald parkeren

De registratie van een kenteken die mislukt, nummerplaten die niet worden herkend bij de slagbomen, de campuskaart als regelmatig haperend alternatief; het zijn enkele van de opstartproblemen van het betaald parkeren op het TU/e-terrein. Meer dan tweehonderd vragen per dag kreeg Safety & Security vorige week te verwerken over het betaald parkeren dat gisteren inging. De dienst verwacht de meeste problemen volgende week te hebben verholpen.

Het is druk deze ochtend bij de ingang aan de Kennedylaan. Bij de een gaat de slagboom meteen open. Een ander rijdt niet ver genoeg door en wordt daarop gewezen door een van de twee beveiligingsmedewerkers. Een vrouw krijgt een uitrijkaart, omdat haar pas nog niet is geactiveerd. Weer een ander is verbaasd dat de slagboom niet omhoog gaat, terwijl dat gisteren wel gebeurde.

Volgens Dennis Donders, die net als andere beveiligingsmedewerkers van 07.00 tot 10.30 uur bij de entree staat, gaat het vandaag wel wat soepeler dan gisteren. “Toen leek het systeem overbelast, omdat veel mensen hun kenteken registreerden.” Deze week staan er twee -externe- beveiligers bij de ingangen om te helpen en volgende week staat er nog een.

Sinds medewerkers zich kunnen registreren, dik twee weken geleden, hebben beveiligingsmedewerkers het behoorlijk druk met het bijhouden en verhelpen van klachten en het beantwoorden van vragen. Volgens Mirjam Jahnke, hoofd Safety & Security, werkt de kentekenherkenning nog niet bij iedereen, om verschillende redenen. “Het registreren leverde her en der problemen op. Zo voerden sommige mensen het nummer in van een oude pas -in plaats van de nieuwe campuskaart- en hadden ze niet goed door hoe ze hun geboortedatum moesten invullen."

Verder worden volgens Jahnke nog niet alle kentekens herkend, ook al zijn ze ingevoerd. Sowieso heeft nog niet iedereen zijn kenteken geregistreerd. Het alternatief, de campuskaart, werkt wel bij het inrijden, maar niet altijd bij het uitrijden.” Medewerkers die hier tegenaan lopen, krijgen een uitrijkaart van de beveiligingsmedewerkers of kunnen die ophalen in het Laplacegebouw. Met de leverancier wordt gekeken hoe het probleem met het uitrijden zo snel mogelijk kan worden verholpen.

Verder blijkt dat pasjes niet altijd aan de juiste persoon zijn gekoppeld. Jahnke: “Pasjes worden soms doorgegeven, zonder dat dat ergens wordt gemeld. We zitten met drie systemen: HRM voor medewerkers, OWIS voor studenten en het kaartmanagementsysteem. Het voordeel is wel dat we nu meteen een grote opschoning kunnen houden.”

Verder zijn er ‘derden’ (leveranciers, spinoffs, et cetera) op het terrein waarvoor een passende oplossing moet worden gevonden. “Er blijken bedrijfjes te zijn die we nog niet kenden. Sommige bedrijven betalen voor hun personeel en daarmee kijken we naar een oplossing voor de facturering.” Jahnke verwacht dat deze problemen binnen enkele dagen zijn verholpen.

De alternatieven die de TU/e aanbiedt voor het betaald parkeren, lopen wisselend. “269 medewerkers hebben zich aangemeld voor een NS-Business Card en de bus zit de afgelopen dagen wat voller”, meldt Jahnke. Verder zijn, via de aanbieder waarmee de universiteit samenwerkt, tot nu toe 34 e-bikes verkocht.

Op het MMS-terrein, de parkeerplek waar medewerkers gratis kunnen parkeren, staan deze ochtend rond 09.00 uur dertien auto’s geparkeerd en twee fietsen gestald. Op woensdagochtend telde de externe beveiliger er tot half elf 22 auto’s. De hoop en verwachting is dat daar meer automobilisten gaan parkeren, laat Jahnke weten.

In de Cursor van 30 april staat een achtergrondverhaal over de invoering van het betaald parkeren.