Voetballers en supporter in gesprek. Foto | Bart van Overbeeke

Studenten spreken bijna 100-jarige Van Duijn toe

De watersnoodramp van 2033 had Rotterdam en Delft onder water gezet, waardoor Feyenoord moest fuseren met PSV en de TU/e nu de grootste TU van Nederland was. Studenten blikten gisteren bij het officieuze afscheid van rector Hans van Duijn vooruit naar 2050. Zijn mede-bestuurders boden zicht op de mens Van Duijn. Drie oud-voetballers sloten de middag af en keken vooral terug.

Bij het beantwoorden van de vragen van de studentensportverenigingen moest Hans van Duijn op drie van de vier vragen het antwoord schuldig blijven. Maar toch werd hij uitvoerig geprezen voor zijn inzet voor het sportklimaat aan de TU/e en kreeg hij een roeiclinic aangeboden op de Rotte in Rotterdam - met bijbehorende outfit. In Eindhoven ligt in 2050 op de plek van de Montgomerylaan overigens een enorme roeibaan, als het aan roeivereniging Thêta ligt.

Zo hadden alle studentengeledingen in de Blauwe Zaal op hun eigen manier een draai gegeven aan het overkoepelende thema: een bijna honderdjarige oud-rector inzicht verschaffen in de stand van zaken aan zijn universiteit in het jaar 2050.

Cursor-columnist Alain Starke sprak een column uit en Marius Lazauskas, bestuursvoorzitter van de internationale studentenvereniging COSMOS, liet zien hoe de campus is getransformeerd. Het terrein is in 2050 volledig overkoepeld en om kennis te vergaren, zijn automaten beschikbaar die daarvoor de juiste pillen verschaffen. Op het terrein worden allerlei gewassen zoals aardappels verbouwd, maar de campus werd wel geplaagd door een overvloed aan Spaanse egels die ooit door een uitwisselingsstudent waren uitgezet.

In de toekomstvisie van Lex Hoefsloot, oud-manager van Solar Team Eindhoven, was het aantal studententeams in 2050 exponentieel toegenomen. Die teams waren niet alleen meer actief op het gebied van automotive, maar ook ondersteunende diensten werden nu gerund door studententeams. Zelfs het College van Bestuur zou hierdoor te vervangen zijn, wat volgens Hoefsloot zou leiden tot een Eindhoven University of Student Teams.

Universiteitshoogleraar Maarten Steinbuch gaf een perfecte imitatie van de vertrekkend rector, compleet met zijn karakteristieke ronde brilletje en handgebaren. En passant voerde deze Van Duijn na het betaald parkeren ook een zitbelasting in, waarbij de stoeltjes voor masterstudenten duurder zijn dan die voor de bachelors.

Collegevoorzitter Jan Mengelers en collegelid Jo van Ham verzorgden een 'afscheidscollege van bestuur' over hun collega. De boodschap hierbij was dat de buitenstaander vaak maar het topje van de ijsberg ziet als het gaat om het bestuur en dat communiceren over beleid ook niet altijd even vlekkeloos verloopt.

De uitsmijter bestond uit een onconventionele paneldiscussie tussen de oud-voetballers Hans van Breukelen, Willy van de Kerkhof en Willem van Hanegem. Van Duijn schoof aan, maar stond wat aan de zijlijn bij het uitvoerig terugblikken van deze drie voetbaliconen op hun loopbaan.

Mocht Van Duijn nog interesse hebben in een bestuurlijke functie bij Feyenoord, dan wilde Van Hanegem de club wel zeggen dat ze dat zeker niet moesten doen. Dan zou ze het namelijk zeker wél doen. Bij het potje gatentrappen met de voetbalrobots in de voorhal van het Auditorium, was 'de Kromme' overigens de enige die een bal door het gat kreeg.

Van Duijn zei verrast te zijn door alle aandacht van zijn "beste vrienden en vriendinnen" en verklaarde het volste vertrouwen te hebben in hun toekomst en die van de universiteit.