Groene Loper Festival. Foto | Bart van Overbeeke

Intro | Kennismaken met bijna honderd verenigingen op één dag

Bij het Groene Loper Festival waren dinsdag 98 verenigingen present om de introkids te vertellen over hoe leuk of belangrijk ze zijn. Studieverenigingen, studentengezelligheidsverenigingen, cultuurverenigingen en andere organisaties lieten de aankomende studenten zingen, sporten, quizen en spelen.

“Ben je klaar voor de spoelbakkenrace?”
“Nee!”
“Dat klopt. Je bent nooit klaar voor de spoelbakkenrace.”

Toch gaat intropapa Leon Deckers (groepje ‘88 miles/hour’, Technische Wiskunde) op zijn knieën over de planken die studievereniging GEWIS als bar neerzette. Hij drinkt ondertussen zo snel mogelijk een shotje yoghurtdrink, een beker sprite met koffie en een beker chocomel. En ondertussen wordt zijn hoofd even in een emmer gedompeld.

De animo om zijn tijd te verbeteren is niet groot bij andere introkids. Het is te koud. Dat is ook de reden dat buurman CHEOPS geen gegadigden krijgt voor de ‘banaan op de zeepbaan.’

In de Markthal staan de TU/e-teams. STORM heeft er een mock up (een model op ware grootte) van de elektrische motor die zij ontwikkelt. De racewagen van URE trekt bij vlagen de aandacht. “Hoe hard gaat ie?” De introkid die het vroeg kijkt een beetje teleurgesteld als dat maximaal 130 km/uur blijkt te zijn.

Aankomend student Technische Informatica Xander Wessels is tevreden over het Groene Loper Festival. “Het is levendiger dan ik dacht. Zeker voor een technische universiteit.” Xander is al bij de silent disco van studentengezelligheidsvereniging SSRE geweest, heeft gevolleybald bij Hajraa en in een bal op de vijver gestuiterd.

Aan de westkant van de campus staan de sportverenigingen. Studenten hangen er aan een paal (paalfitnessvereniging Blue), ze schieten met een katapult waterballonnen weg (tennisvereniging Fellenoord) of zitten op een zeilboot te wachten (zeilvereniging Boreas). Wie wil kan lid worden, maar er nog even over nadenken mag ook. Het Groene Loper Festival is namelijk bedoeld om kennis te maken.