Excuus ESR voor promotie met speerpunten Groep-één

De Eindhovense Studentenraad (ESR) heeft zich op Facebook verontschuldigd voor promotie door twee van zijn kandidaten met enkele speerpunten van ‘concurrent’ Groep-één. De studentenfracties voerden afgelopen week volop campagne met het oog op de verkiezingen voor de universiteitsraad, waarvan de uitslag vanmiddag bekend wordt gemaakt. De kwestie lijkt deels op miscommunicatie te berusten.

Internationalisering, gratis clickers voor huidige en eerstejaars studenten: het zijn twee van de speerpunten uit het programma van Groep-één. Beide thema’s werden de voorbije dagen echter tevens "door een aantal mensen van de ESR-lijst gepromoot alsof het punten van de ESR zijn", aldus de ESR woensdag in een online verklaring. En dat is "niet zo netjes", formuleert Maaike Blok van Groep-één.

Campagneleider Eric Vroon van de ESR spreekt van “twee incidenten” rond twee mensen op de kieslijst, die woensdag halverwege de middag door Groep-één zijn aangekaart bij Trees Klaver, voorzitter van de U-raad. Zo zou een internationale kandidate van de ESR zich tijdens haar campagnevoering hebben uitgelaten over internationalisering; een stokpaardje van Groep-één.

Zeker in haar geval geen onlogisch gespreksthema, erkent Vroon - maar in strijd met het herenakkoord dat de U-raadsfracties voorafgaand aan de verkiezingen traditiegetrouw opstellen, waarin wordt afgesproken welke partij met welke speerpunten de hort op gaat.

Maaike Blok van Groep-één zegt te begrijpen dat internationalisering bij de concurrentie evengoed ter sprake zal komen. "De ESR mag ook best voor internationalisering zijn. Als wij voor goed onderwijs zijn, zullen zij óók niet zeggen dat ze daartegen zijn."

Dat neemt niet weg dat de internationale studente volgens Blok had moeten aangeven dat dat onderwerp dit jaar door Groep-één wordt aangepakt. Niet voor niks heeft Groep-één zíjn internationale kandidaat Danyal Haider volgens Blok op een verkiesbare vijfde plaats gezet, waar de buitenlandse studente van de ESR op plaats 26 staat.

Een ander speerpunt van Groep-één waarmee een kandidaat van de ESR zou zijn gaan ‘lopen’, zijn de clickers. Een “lastig punt”, stelt Vroon. “Wij zijn als ESR een paar jaar geleden begonnen met het verhaal over de clickers, Groep-één heeft later het gratis maken ervan ingebracht.”

Les voor volgend jaar

Vroon benadrukt dat hij niet bij beide voorvallen aanwezig is geweest, “ik kan er geen objectief oordeel over geven”. Maar vervelend vindt hij de incidenten wel. “Blijkbaar zijn twee mensen van onze lijst, buiten onze intentie en invloed om, de fout ingegaan. Dat wil je koste wat het kost voorkomen. Het moet gaan om de verkiezingen zelf en over de speerpunten, niet over een strijd. Dit is zeker een les voor volgend jaar.”

De gebeurtenissen worden volgens hem zeker nog uitgebreider nabesproken met Groep-één. Ook Blok ziet genoeg reden voor een nabeschouwing. "Het is voor het eerst dat er zoveel problemen zijn tijdens de verkiezingen. Het was een opeenstapeling van dingen, deze incidenten waren de druppel." Welke problemen er verder precies gespeeld hebben, wil Blok niet zeggen, "dat is intern".

Blok is tevreden met het openlijke excuus van de ESR. "Het is een heel gepaste reactie." In zijn online bericht benadrukt de ESR dat de partijen in verkiezingstijd weliswaar concurrenten lijken, “gedurende het jaar staan we zij aan zij”.

Vroon is niet zo bang dat de incidenten van invloed zijn op de uitslag van de verkiezingen, die donderdagmiddag bekend wordt gemaakt. Groep-één bracht het balletje pas woensdag halverwege de middag aan het rollen, “ik denk dat de meeste mensen toen al wel gestemd hadden”.