Engelstalige student gaat voor plek in U-raad

De kans is vrij groot dat in 2016 voor het eerst een Engelstalige student in de universiteitsraad van de TU/e komt. Groep-één heeft een Pakistaanse student op een verkiesbare plek gezet. Studenten kunnen 1 en 2 december stemmen op de Eindhovense Studentenraad of Groep-één. Medewerkers mogen hun stem uitbrengen op de persoon van hun voorkeur voor de Personeelsfractie. Ook kunnen TU/e’ers hun stem uitbrengen voor de faculteitsraden. Voor de Dienstraad hoeft niet meer te worden gestemd.

Om een van hun speerpunten - namelijk te komen tot een meer internationale universiteit - een boost te geven, heeft Groep-één de Pakistaanse student Electrical Engineering Danyal Haider op de vijfde plek gezet. Groep-één heeft nu vijf zetels in de raad.

Haider zegt zich vooral hard te willen maken voor internationalisering. “It’s not just about having a say in university matters. I want to stand for the ‘cause’ of Internationalization. Internationals have equal sense of ownership for uni if not more.”

Trees Klaver, voorzitter van de universiteitsraad, laat weten dat er qua taal ‘pragmatisch mee moet worden omgegaan' als Haider in de raad zou komen. “We moeten ons aanpassen aan elkaar en dat vergt wat inspanning over en weer.” Alle documentatie in het Engels is geen haalbare kaart, omdat bepaalde stukken volgens de wet in het Nederlands moeten.

Haider verwacht ook niet dat alles in het Engels zal zijn: “It’s not possible to make an immediate change. But you will see a transition and more and more documents and discussions in English. At some point, university politics is connected with local law and politics. So, I shall be expected to take a Dutch language course myself as well.”

Sinds vandaag mogen de Eindhovense Studentenraad (ESR) en Groep-één promotie maken. Dat is al te zien op de campus aan alle posters die traditiegetrouw voor dag en dauw worden opgehangen en waarbij beide partijen ernaar streven ‘de snelste’ te zijn.

Zowel Groep-één als de ESR heeft in zijn verkiezingsprogramma staan dat ze streven naar een levendigere campus. ESR wil verder het aantal colleges in de avonduren beperken en wil er onder meer voor zorgen dat de TU/e PlanApp wordt verbeterd. Groep-één zet zich onder andere in voor genoeg ruimte voor activiteiten naast de studie en streeft naar goede huisvesting voor de cultuurverenigingen.

Voor de Personeelsfractie (PUR) zijn tien kandidaten en negen plekken. Op 1 en 2 december kan er ook voor de faculteitsraden worden gestemd. Stemmen voor de Dienstraad is niet meer nodig, omdat daar evenveel kandidaten als plekken voor zijn.

De verkiezingsuitslag wordt donderdagmiddag 3 december bekendgemaakt.