Voor het eerst Engelstalige student in U-raad

Groep-één heroverde bij de verkiezingen voor de universiteitsraad de zetel die ze vorig jaar waren kwijtgeraakt aan de Eindhovense Studentenraad (ESR). Dat brengt ze op zes zetels in totaal tegen drie voor de ESR. Voor het eerst heeft ook een Engelstalige student zitting in de U-raad: Danyal Haider, bachelorstudent bij Electrical Engineering. Hij behoort tot de fractie van Groep-één.

Het stuivertje wisselen bij de verdeling van de zetels voor de studentenfracties in de U-raad viel dit jaar uit in het voordeel van Groep-één. Met een duidelijk overwicht van 2419 stemmen ten opzichte van de 1052 stemmen voor de ESR, werd het verlies van een zetel vorig jaar weer ongedaan gemaakt.

Bijzonder dit jaar is ook de verkiezing van de Pakistaanse student Danyal Haider, lid van Groep-één. Haider is de eerste Engelstalige student ooit die zitting gaat nemen in de Eindhovense U-raad. Bij Groep-één moest hij met 153 voorkeursstemmen slechts twee mensen op de kieslijst voor laten gaan.

In een eerste reactie zegt Haider verheugd te zijn met zijn verkiezing en zich speciaal in te willen gaan zetten voor de internationale gemeenschap. Hij verwacht niet dat zijn toetreden direct zal leiden tot het invoeren van Engels als voertaal in de vergaderingen. Er zullen wel bepaalde stukken voor hem vertaald worden en hij gaat zich snel verder bekwamen in het Nederlands.

Trees Klaver, voorzitter van de universiteitsraad, liet eerder al weten dat er qua taal ‘pragmatisch mee moet worden omgegaan' als Haider in de raad zou komen. Klaver: “We moeten ons aanpassen aan elkaar en dat vergt wat inspanning over en weer.” Alle documentatie in het Engels is geen haalbare kaart, omdat bepaalde stukken volgens de wet in het Nederlands moeten.

Dit jaar heeft 38 procent van de studenten gestemd. Dat is landelijk gezien nog een zeer goed percentage, vertelde stembureauvoorzitter Ben Donders, maar ten opzichte van vorig jaar (40,5 procent) was is sprake van enige teruggang.

Er kon dinsdag en woensdag ook gestemd worden voor de leden van de personeelsfractie PUR. Daar waren tien kandidaten beschikbaar voor negen zetels. In deze fractie vond een stevige verversing plaats: vier nieuwe leden vullen bij de volgende vergadering de bankjes. Voor deze verkiezing bracht 37 procent van de medewerkers een stem uit.

Op het einde van de bekendmaking werd afscheid genomen van Donders als voorzitter van het Centraal Stembureau. Donders was ruim vijftien jaar actief als voorzitter. Hij prees alle aanwezigen dat ze al die jaren de kwelling van het voorlezen van alle uitslagen, ook die van alle faculteitsraden, zo geduldig hadden doorstaan.

Zie hier voor alle uitslagen.