Bouwkundedecaan Elphi Nelissen (rechts) overhandigt het alumnigeschenk aan Tom Steegh. Foto | Vincent van den Hoogen

Bewaarkoker voor bul nieuw alumnigeschenk

Een strak vormgegeven bewaarkoker voor je diploma, geïnspireerd op de prominente rode slash in het TU/e-logo: dat is het nieuwe alumnigeschenk dat de universiteit vanaf deze week uitreikt. Een kleine vijftig afstudeerders van de faculteit Bouwkunde waren dinsdagmiddag de eersten die het aandenken kregen.

Afgestudeerden iets meegeven dat “trots op de TU/e” uitstraalt - dat is wat de universiteit met haar alumni-geschenk beoogt, vertelt Ingrid de Kort van het Communicatie Expertise Centrum (CEC). Het nieuwe cadeau komt in de plaats van de bekende lichtblauwe fleece-sjaal die afgestudeerden tot voor kort kregen.

De universiteit ging, in haar zoektocht naar een passend nieuw geschenk, onder meer om tafel met enkele bijna-afstudeerders en jonge alumni. ‘Geen massakunst’, ‘mag mooi en praktisch zijn’ en ‘symboliek is belangrijk’ waren enkele van de reacties tijdens een brainstormsessie met deze groep. De bijeenkomst werd geleid door alumna Fiona van de Geijn, die in 2009 afstudeerde bij Industrial Design.

Ontwerpster Van de Geijn ontwikkelde daarop drie concepten, waarvan de bewaarkoker het meest enthousiast werd ontvangen - zowel door de brainstormers als door TU/e’s Raad van Advies voor alumni. De bewaarkoker is van staal, met een poedercoating in twee kleuren: ‘huisstijlrood’ voor de slash, zwart voor de standaard die de schaduw van de rode koker lijkt te vormen, maar ook als stropdas kan worden gezien. In de slash kan een doosje worden gestoken met daarin, opgerold, het diploma of een kopie daarvan.

Het is volgens communicatieadviseur De Kort altijd een uitdaging om met een aandenken te komen dat iedereen aanspreekt. “De één hecht sowieso meer belang aan een dergelijk geschenk dan de ander. En de één zou misschien nog altijd liever een sjaal hebben gehad dan deze bewaarkoker. Wij denken in elk geval dat dit geschenk recht doet aan het alumni-zijn.”

De sjaals waren “beruchte items” waarover met het nodige sarcasme werd gesproken, weet Loek Overes, in 2013 afgestudeerd bij Bouwkunde en vanuit de Raad van Advies voor alumni betrokken bij de brainstorm over het nieuwe geschenk. “Het voelde als een flauw, nutteloos cadeautje.”

De bachelor-pen had méér nut en uitstraling, vindt hij. Die combinatie van uiterlijk en nut komt in het nieuwe alumnigeschenk, tot zijn genoegen, nadrukkelijk terug. Ook is Overes te spreken over de link met “het nog steeds ijzersterke logo van de TU/e”.

De kersverse afgestudeerde bouwkundigen die dinsdagmiddag staan na te borrelen in Vertigo, hebben nog maar amper kans gezien om het nieuwe alumni-geschenk te bekijken, zo blijkt. Judith van der Schraaf vindt het sowieso “leuk dat je iets krijgt”, zegt ze terwijl ze de bewaarkoker uit haar tas vist.

Een boekensteun - dat is haar eerste associatie bij het ontwerp. Of ze haar diploma erin gaat opslaan, weet ze nog niet, “maar ik denk dat ik het wel ergens ga neerzetten”. Wel had de nieuwbakken architecte het mooi gevonden als het TU/e-logo nog ergens in het staal was teruggekomen. De rode kleur van de slash krijgt sowieso haar goedkeuring, die matcht perfect met de huisstijlkleur van haar dispuut Iknoria.

Twee meter verderop bezingen de leden van een ander dispuut, Pael, luid hún kersverse afgestudeerde Tom Steegh. Vooruit, die oude fleece-sjaal voor alumni was het niet helemaal, maar bij de bewaarkoker juicht hij ook nog niet. “Als je echt trots bent op je diploma en je wilt daar iets mee doen, dan hang je het aan de muur”, stelt hij.

Een afgestudeerde van de master Stedenbouw -zijn naam wil hij niet zeggen- zegt zich te kunnen indenken dat het moeilijk is om een cadeau te vinden waarmee iedereen tevreden is. De bewaarkoker vindt hij zeker een verbetering ten opzichte van de eerder verstrekte sjaal, “maar ik denk niet dat dit ik hierdoor nog vaak aan de TU/e ga denken”. Zelf was hij blijer geweest met iets klassiekers, “of iets dat meer met techniek te maken heeft”. Maar wát dan - dat weet de kersverse alumnus eigenlijk ook niet.

De TU/e heeft voor dit kalenderjaar 1.250 exemplaren van de zogenoemde ‘Bul-waar’ (à vijftien euro) laten produceren. Ook zo’n driehonderd masters en PDEngs uit de laatste maanden van 2014 hebben nog recht op het nieuwe alumni-geschenk. Omdat de blauwe fleece-sjaals inmiddels op waren en de universiteit geen nieuwe meer wilde laten maken, kregen deze afstudeerders een tegoedbon waarmee ze het nieuwe aandenken alsnog kunnen ophalen.