TU/e broedt op afstudeergeschenk voor bachelors

De TU/e broedt op een alumnigeschenk voor afgestudeerde bachelors. Het Communicatie Expertise Centrum (CEC) en Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, hebben inmiddels een eerste brainstorm met studenten gehad om te horen wat hen aanspreekt. Het streven is om de eerste bachelors die eind dit collegejaar hun diploma halen, een geschenk te kunnen geven.

Een bewaarkoker voor het diploma in de vorm van TU/e’s kenmerkende rode slash: dat is het nieuwe alumnigeschenk dat masters die afstuderen sinds begin dit jaar ontvangen. Toen dit aandenken werd gepresenteerd aan het College van Bestuur en de decanen van de TU/e, kwamen zij met het verzoek om ook eens na te denken over een geschenk voor studenten die hun bachelor halen - evengoed een “bijzondere mijlpaal tijdens de studietijd”, stelt Ingrid de Kort, senior communicatieadviseur alumnirelaties bij het CEC.

Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, wijst op de Bolognaverklaring uit 1999, waar onder meer de bachelor-masterstructuur uit voortkwam. “Sinds ‘Bologna’ is sprake van twee afgeronde opleidingen. En al gaan veel studenten na hun bachelor dóór, aan dezelfde universiteit of ergens anders - ook voor je bachelor-diploma verdien je de erkenning van je instelling.”

Overigens kregen afgestudeerde bachelors (een kleine negenhonderd per jaar) tot voor kort via het voormalige Alumni Office al een klein aandenken aan de TU/e in de vorm van een pen. “Maar veel studenten hadden kennelijk het gevoel dat dat iets vanuit hun faculteit was”, weet De Kort.

Bijdragen aan het community-gevoel en aan de trots op de TU/e; dat is één van de uitgangspunten in de zoektocht naar een nieuw afstudeergeschenk voor bachelor-studenten. Een gebruiksvoorwerp het liefst, dat de jaren erna op de campus -veel bachelors rollen immers ‘in eigen huis’ door in een master- zichtbaar blijft. Een hoodie van de TU/e, een shirt met een pakkende kreet die naar de universiteit verwijst, een pin, een schrijfmap; het zijn een paar van de ideeën die de revue al passeerden, onder meer tijdens een eerste brainstorm met een groep studenten eind februari.

De Kort: “Wij zouden het natuurlijk gaaf vinden als iedereen hier met een TU/e-hoodie rondloopt, maar sommige studenten gaven al aan dat ze die waarschijnlijk toch niet zouden aantrekken. Kennelijk is het uitdragen van dat soort trots toch eerder iets Amerikaans.” Lemmens: “Aan MIT en andere Amerikaanse instellingen loopt iedereen met een shirtje van zijn universiteit rond. Nederlandse studenten zullen dat niet snel doen. Een gebrek aan trots? Dat denk ik niet. Kennelijk is dat onze cultuur gewoon niet zo.”

Lemmens zegt zich niet teveel te bemoeien met het brainstormproces en de uitkomst, “ik vind het heel goed dat het CEC dat met inbreng van studenten doet”. Wat hij wél belangrijk vindt, is dat studenten het als een “leuke herinnering” aan hun bachelor beschouwen. “Het is een compliment van de instelling. Als studenten het niet zo zien of voelen, moet je het niet doen.”

Eind deze maand staat een nieuwe brainstorm gepland. Daarna hoopt het CEC snel een concreet voorstel te kunnen doen aan Lex Lemmens en van daaruit aan het College van Bestuur. Het streven is om de eerstvolgende bachelors, die eind dit collegejaar hun diploma halen, het nieuwe aandenken al te kunnen aanbieden.

Een kledingstuk, een schrijfmap, een speld, een mooie foto van je diploma-uitreiking, of...? Waarmee zou de TU/e afgestudeerde bachelors volgens jóu blij kunnen maken? Reageer onder dit bericht of mail naar Esther Louwerse van het CEC.