Theodore Stathopoulos

Eredoctor wordt adviseur windtunnel TU/e

Theodore Stathopoulos, die tijdens de dies op 30 april een eredoctoraat ontvangt van de TU/e, zal een rol gaan spelen bij de bouw en exploitatie van de nieuwe windtunnel van de universiteit. Volgens zijn erepromotor Bert Blocken is Stathopoulos een wereldwijde autoriteit op het gebied van stedenbouwfysica en wind-engineering.

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van afgelopen maandag maakte collegevoorzitter Jan Mengelers de naam van de nieuwe eredoctor bekend. Bert Blocken, hoogleraar Building Physics aan de TU/e-faculteit Bouwkunde en een vakgenoot van Stathopoulos, treedt op als de erepromotor van de Griek, die al zijn hele werkzame leven in Canada woont.

De eerste keer dat Blocken zijn erepromovendus ontmoette, was in Eindhoven, vertelt hij. “Dat was in 1999, ik was toen nog promovendus in Leuven. Ted Stathopoulos had toen een sabbatical aan de TU/e - de enige sabbatical die hij ooit gehad heeft, overigens. Hij was toen al een autoriteit op het gebied van windonderzoek en was te gast bij mijn voorganger, professor Wisse.”

Na zijn promotie kreeg Blocken de kans om een jaar onderzoek te doen in het buitenland. “Toen heb ik gevraagd of ik naar Montreal mocht komen, omdat ik met de beste mensen in het vakgebied wilde werken. Dat is de beste beslissing uit mijn carrière geweest. Ik heb daar veel van hem geleerd en ook veel gepubliceerd.”

Volgens Blocken heeft Stathopolous aan Concordia University in Montreal eigenhandig de eerste Canadese opleiding bouwfysica uit de grond gestampt. Een essentieel onderdeel daarvan was dat hij een  zogeheten atmosferische grenslaagwindtunnel ontwierp en liet bouwen. “Een dergelijke tunnel krijgen wij nu op de TU/e ook. Stathopoulos heeft daar inmiddels dertig jaar ervaring mee en daar maken we graag gebruik van. Met zijn benoeming tot eredoctor worden ook de banden tussen beide universiteiten verder aangehaald.”