Ook masterstudenten moeten gedragscode ondertekenen

Nieuwe masterstudenten moeten bij de start van het nieuwe collegejaar in september de TU/e-gedragscode Wetenschapsbeoefening ondertekenen. Op dit moment geldt de ondertekeningsverplichting enkel nog voor het wetenschappelijk personeel.

Vorige week besloot het College van Bestuur dat de eigen gedragscode die de TU/e vorig jaar opstelde naar aanleiding van het verschijnen van de Gedragscode Wetenschapsbeoefening van VSNU, ook door alle nieuwe masterstudenten moet worden ondertekend. Ook aan het bachelor-eindproject, de masterscriptie, het PDEng-rapport en het proefschrift moet met ingang van 1 september een getekende verklaring toegevoegd worden. Bij de ondertekening van de verklaring dient de mentor aanwezig te zijn, die in zijn gesprekken met de student ook aandacht dient besteden aan het onderwerp wetenschappelijke integriteit, staat in de brief die 25 juni werd gestuurd naar faculteitsbesturen, opleidingsdirecteuren en examencommissies.

Bor de Kock, fractielid van studentengroepering Groep-één, wil zich niet uitspreken over de procedure die nu is opgesteld door het College van Bestuur, maar is in algemene zin wel positief over de beslissing. De Kock: "Binnen de U-raad spreken we al geruime tijd over dit onderwerp. Het lijkt de U-raad een goede zaak als ook onze studenten zo vroeg mogelijk bekend zijn met de spelregels die gelden bij het beoefenen van wetenschap."