StadsCantus 2014. Archieffoto | Bart van Overbeeke

SSRE trekt de gieters weer uit de kast

Vanuit een tent op het Wilhelminaplein in Eindhoven zal het gezang vrijdagavond 27 maart tot ver in de omtrek te horen zijn. Binnen wagen zo’n vierhonderd studenten zich dan aan een verbroederingsritueel; de jaarlijkse StadsCantus van studentenvereniging SSRE. De bijbehorende senior, zangmeester en niet te vergeten de straffenmeester leiden het drinkfestijn in goede banen.

Tijdens een cantus zingen studenten liederen die de zangmeester inzet en volgen ze de commando’s op die de senior geeft. Ze krijgen bier geschonken uit grote groene gieters, waarvan SSRE er dertig heeft. De senior beveelt silentium (verbod tot praten) en verleent verbum (recht tot praten) en tempus (recht de plaats aan tafel te verlaten). Wie zich daar niet aan houdt, kan een straf verwachten als ‘drie adjes trekken in de kan’ (lees: drie glazen in één teug tot de bodem leegdrinken op het podium) of bier drinken uit een gieter.

Madelon Schellekens, voorzitter van Cantuscommissie 2015 en tweedejaars Technische Bedrijfskunde, geniet van dit soort regels. "Je moet je tekstboekje dicht hebben als je drinkt en je mag alleen drinken als de senior het toestaat. Hij zegt dan ‘Prosit corona’ en die corona -het volk aan tafel, red.- antwoordt: ‘Prosit senior’. Als hij dan zegt ‘Prosit half bezopen corona’, dan mag geantwoord worden met ‘Prosit half bezopen senior’."

Dit jaar zal Luuk Moonen, masterstudent Bouwkunde, de rol van senior vervullen. De commissie probeert een eigen draai aan deze vierde editie van de StadsCantus te geven. Omdat het nog niet rond is, kan Schellekens er nu nog niets over zeggen - maar als het lukt, wordt het erg leuk, verzekert ze.

In de tent op het Wilhelminaplein is plaats voor vierhonderd deelnemers. Je hoeft geen lid van SSRE te zijn of aan de TU/e te studeren.

De voorverkoop, waar kaarten vijf euro goedkoper zijn, eindigt op 22 maart. Aan de deur betaal je twintig euro.