Robocup 2013. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Alle tweedejaars aan de slag met reddingsrobots

De naar verwachting vijftienhonderd studenten die komend collegejaar aan hun tweede studiejaar beginnen, krijgen een spannende ontwerpopdracht bij het basisvak Engineering Design. Aan hen de taak een search and rescue-voertuig te bouwen waarmee op afstand ‘slachtoffers’ gevonden en verplaatst kunnen worden. Als afsluiting worden driehonderd voertuigen op 24 oktober tegelijkertijd getest in een grootscheepse reddingsoperatie.

De opdracht waarmee driehonderd groepjes studenten komend studiejaar op pad gestuurd worden, is: 'Zoek met je search and rescue-voertuig naar ‘slachtoffers’ in Gemini-Zuid en breng die naar de EHBO-post aldaar'. De slachtoffers in kwestie zijn onder andere biljartballen, badeendjes en natte sponzen, de voertuigen zijn wagentjes van een centimeter of dertig breed. Het voertuig hoeft niet autonoom te opereren, de studenten gebruiken remote control en een videoverbinding vanuit het Auditorium.

Acht weken krijgen de studenten om de voertuigen te bouwen. Ze krijgen een startpakket mee met apparatuur om via wifi de motoren en camera aan te sturen en een klein budget. Daarmee kunnen wieltjes, motoren, grijpertjes en dergelijke worden gekocht om een voertuig te maken dat uiteindelijk het best een reddingsoperatie volbrengt.

Het is het eerste jaar dat Werktuigbouwkunde voor studenten binnen het Bachelor College het vak 'Ontwerpen' organiseert. Verantwoordelijk docent Rick de Lange vertelt waarom Engineering Design belangrijk is voor de ingenieur van de toekomst. “Ingenieurs wordt gevraagd om nieuwe systemen of apparaten te ontwikkelen. Een apparaat maken dat er nog niet is, waar je niet op kunt voortborduren, is niet eenvoudig; je hebt te maken met beperkingen en randvoorwaarden als tijd, materiaalgebruik en kosten. Het is altijd een proces in teamverband. Bij dit vak leer je hoe je het proces meer dan intuïtief, op een gestructureerde wijze, kunt doorlopen.”

Op 1 september wordt in het Muziekgebouw Eindhoven een collectief startcollege gegeven. Daarna worden de studenten in groepen van vijf toegewezen aan een tutor die twee keer per week contact met ze heeft om de voortgang en vervolgstappen te bespreken. Op dit moment is De Lange op zoek naar 75 tot 80 tutoren die hij als student-assistenten wil aanstellen voor de begeleiding van de 300 groepen. Geïnteresseerde TU/e-studenten kunnen per mail of via de website (alleen toegankelijk voor studenten na inloggen) contact opnemen.