TU/e-kandidaat Carolina Gomez tijdens de BrainsAward-finale in 2014.

Finalisten BrainsAward pitchen in Muziekgebouw

Uit ruim honderd deelnemers heeft de organisatie van BrainsAward twintig finalisten gekozen, die op de finaledag hun idee mogen pitchen in het Muziekgebouw Eindhoven. De jury en het publiek van de Dutch Technology Week krijgen dan onder andere te horen over een innovatieve planning voor vrachtwagenchauffeurs en een auto die rijdt op mierenzuur. Er worden vier prijzen van elk vijfduizend euro uitgereikt.

BrainsAward, georganiseerd door het TU/e Innovation Lab, is een wedstrijd voor studenten van de TU/e, Fontys Hogescholen, het Summa College, Sint Lucas en de Design Academy Eindhoven. Zij presenteren ideeën of producten die de wereld, of op zijn minst Eindhoven, een beetje beter kunnen maken. Deze zevende editie van de jaarlijkse competitie heeft als thema 'Think Tomorrow, Act Now'.

Drieëntwintig deelnemers aan de competitie zijn studenten(teams) van de TU/e. Zeven van hen zijn uitgenodigd voor de finale op vrijdag 5 juni. Dat zijn Berry Hendriks (Construction Management & Engineering), Maaike van den Boomen (Biomedical Engineering), Jeroen Geerts (Operations Management & Logistics), Cameron Weibel (Software Science), Willem Schuurmans (Bouwkunde), Simon à Campo (Industrial Design) en Mitch Winkens (Chemical Engineering).

Het valt de organisatie op dat de inzendingen gevarieerd zijn en dat er minder apps meedingen dan voorgaande jaren. De finalisten kregen woensdagavond in het Muziekgebouw een training om hun pitch van twee minuten te perfectioneren. Op de finaledag gaan de juryleden -één van elke betrokken onderwijsinstelling- én het publiek beslissen wie de duurzaamheidsprijs, de innovatieprijs, de leefbaarheidsprijs of de publieksprijs krijgt. Bij elke award hoort een bedrag van vijfduizend euro, te besteden aan het uitwerken van het idee.

Jeroen Geerts’ idee heet Trusted Drivers Network (TDN). Het is een platform dat realtime informatie over locatie, beschikbaarheid en planning van vrachtwagenchauffeurs met eigen trucks gebruikt om rijders en transportondernemingen te matchen.

“Dit bespaart de transporteur de tijd en inspanning van het handmatig zoeken. Het is efficiënt, want er worden minder kilometers met een lege truck gereden. Vrachtwagens in Nederland rijden gemiddeld slechts voor 46 procent met lading, dus hier is nog veel te verbeteren. Naast de financiële voordelen is het ook gunstig voor het milieu.” Geerts, die zijn idee uitwerkt als afstudeeropdracht, denkt dat TDN een start-up kan worden die zich kan meten met bestaande transportmanagementsystemen.

Een andere kanshebber is de Formauto die Mitch Winkens bedacht en wil gaan bouwen met zijn teamgenoten van Team FAST. Winkens: “Deze auto gebruikt mierenzuur, formic acid - een vloeibare solar fuel. Met een katalysator wordt dat omgezet naar koolstofdioxide en waterstof, maar het kan ook andersom. Op deze manier stoot de auto slechts de hoeveelheid CO2 uit die gebruikt is bij het maken van de brandstof, waardoor het rijden CO2-neutraal is."

Door waterstof te gebruiken dat met zonlicht is geproduceerd, wordt rijden duurzaam, vertelt Winkens: "Je rijdt op zonne-energie. Dit kan ook met waterstof, maar de huidige waterstofauto’s gebruiken dikke metalen tanks om waterstofgas onder hoge druk op te slaan. Ook tanken is lastig door de hoge druk die nodig is. Mierenzuur is vloeibaar bij kamertemperatuur, waardoor het tanken heel vergelijkbaar is met het tanken van benzine.”