Keuzegids: Eindhoven blijft beste TU van Nederland

De Keuzegids Universiteiten roept de TU/e voor de twaalfde keer op rij uit tot beste technische universiteit van Nederland. Net als vorig jaar staat de TU/e in de integrale ranglijst op plek drie, achter Wageningen en de Open Universiteit.

Drie opleidingen aan de TU/e krijgen bovendien het predikaat “topopleiding”, waarmee ze de beste van Nederland zijn: Biomedische Technologie, Technische Informatica en Technische Wiskunde. Daarnaast zijn de Eindhovense opleidingen Electrical Engineering en Werktuigbouwkunde volgens de Keuzegids de besten in hun soort.

De Keuzegids baseert zich voor haar beoordeling op cijfers en oordelen over de kwaliteit van het onderwijsprogramma, de docenten, de communicatie met studenten en de praktische logistiek - zoals de faciliteiten en de studieroosters. Verder speelt mee bij welke universiteiten een student de grootste kans heeft om een opleiding te vinden die aantrekkelijk, uitdagend en goed ‘te doen’ is?

De redactie van de gids is onomwonden in haar oordeel. "Als het om onderwijskwaliteit gaat, scoort ‘Eindhoven’ duidelijk hoger dan Delft en Twente. De docenten krijgen veel lof, net als de grote aandacht voor vaardigheden. De faciliteiten zijn dik in orde. En, anders dan bij de collega-TU’s, het studieprogramma is redelijk ‘te doen’”, aldus de redactie van de gids.

Bij de beoordeling van opleidingen kijkt de Keuzegids naar de kwaliteit van het onderwijs. Dat is het verschil met internationale ranglijsten, waar vooral prestaties van onderzoekers hoog gewaardeerd worden. Het Centrum Hoger Onderwijs Informatie, uitgever van de gids, meent dat die zaken weinig invloed hebben op het bacheloronderwijs.

Rector Frank Baaijens van de TU/e ziet in het oordeel van de Keuzegids een bevestiging dat Eindhoven de juiste koers heeft gekozen. Enerzijds door de invoering van het Bachelor College en de Graduate School, anderzijds door een duidelijke focus te kiezen voor excellentie en kleinschalig onderwijs met de nadruk op persoonlijk contact tussen student en docent. "Dit is een geweldig compliment voor de hele universiteit. We blijven ons inzetten voor het best mogelijke onderwijs."

Bron: Persteam TU/e